JARKOVSKÁ, Lucie and Martina KAMPICHLER. Vzdělávání v éře neoliberalismu (kulatý stůl) (Education in the Era of Neoliberalism (round table)). 2018. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Vzdělávání v éře neoliberalismu (kulatý stůl) |
Name in Czech | Vzdělávání v éře neoliberalismu (kulatý stůl) |
Name (in English) | Education in the Era of Neoliberalism (round table) |
Authors | JARKOVSKÁ, Lucie (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martina KAMPICHLER (40 Austria, belonging to the institution). |
Edition | 2018. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Organization of a workshop |
Field of Study | 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems] |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14410/18:00100851 |
Organization unit | Faculty of Education |
Keywords (in Czech) | vzdělávání; sociální nerovnosti; neoliberalismus; marketizace; svobodná volba |
Keywords in English | education; social inequalities; neoliberalism; marketization; free choice |
Tags | cultural capital, Education, educational inequalities |
Changed by | Changed by: Mgr. Martin Vrubel, Ph.D., učo 214871. Changed: 26/3/2019 15:00. |
Abstract |
---|
Pole výchovy a vzdělávání je vždy provázáno s aktuálním společenským, politickým i ekonomickým vývojem. Musí reagovat na měnící se podmínky a čelí aktuálním požadavkům a představám různých skupin. V zemích západního světa od 80. let a v našem regionu v posledních dvou dekádách se vzdělávání vyrovnává s logikou neoliberalismu, která prostor veřejných institucí podrobuje logice trhu. Pozornost se upírá na měřitelné faktory vstupů, nákladů a výstupů. Na významu ale roste také role rodičovské poptávky, která je mnohými považována za sílu, které je třeba vycházet vstříc jak diverzitou nabídky, tak také přerozdělováním veřejných financí. Do pozadí se dostávají neekonomické veřejné zájmy jako je sociální koheze, vyrovnávání sociálních nerovností apod. |
Abstract (in English) |
---|
The sphere of education is interwoven with current social, political and economic development. It follows changing conditions and faces current requirements and visions of different social actors. In countries of the so-called Western world from 1980´s and in our region in last two decades, education deals with the logic of neoliberalism. The focus is on measurable factors of inputs, costs, and outputs. The idea of parents´ demand is on the rise and is considered the power that should be met by policies. The public interests as social cohesion and challenging social inequalities fall behind. |
Links | |
---|---|
GA16-18940S, research and development project | Name: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Acronym: Beskibe) |
Investor: Czech Science Foundation, Diversifying preschool education in the Czech Republic: inclusion, exclusion and social inequalities |