W 2018

Vzdělávání v éře neoliberalismu (kulatý stůl)

JARKOVSKÁ, Lucie and Martina KAMPICHLER

Basic information

Original name

Vzdělávání v éře neoliberalismu (kulatý stůl)

Name in Czech

Vzdělávání v éře neoliberalismu (kulatý stůl)

Name (in English)

Education in the Era of Neoliberalism (round table)

Authors

JARKOVSKÁ, Lucie (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martina KAMPICHLER (40 Austria, belonging to the institution)

Edition

2018

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Uspořádání workshopu

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00100851

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

vzdělávání; sociální nerovnosti; neoliberalismus; marketizace; svobodná volba

Keywords in English

education; social inequalities; neoliberalism; marketization; free choice
Změněno: 26/3/2019 15:00, Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.

Abstract

V originále

Pole výchovy a vzdělávání je vždy provázáno s aktuálním společenským, politickým i ekonomickým vývojem. Musí reagovat na měnící se podmínky a čelí aktuálním požadavkům a představám různých skupin. V zemích západního světa od 80. let a v našem regionu v posledních dvou dekádách se vzdělávání vyrovnává s logikou neoliberalismu, která prostor veřejných institucí podrobuje logice trhu. Pozornost se upírá na měřitelné faktory vstupů, nákladů a výstupů. Na významu ale roste také role rodičovské poptávky, která je mnohými považována za sílu, které je třeba vycházet vstříc jak diverzitou nabídky, tak také přerozdělováním veřejných financí. Do pozadí se dostávají neekonomické veřejné zájmy jako je sociální koheze, vyrovnávání sociálních nerovností apod.

In English

The sphere of education is interwoven with current social, political and economic development. It follows changing conditions and faces current requirements and visions of different social actors. In countries of the so-called Western world from 1980´s and in our region in last two decades, education deals with the logic of neoliberalism. The focus is on measurable factors of inputs, costs, and outputs. The idea of parents´ demand is on the rise and is considered the power that should be met by policies. The public interests as social cohesion and challenging social inequalities fall behind.

Links

GA16-18940S, research and development project
Name: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Acronym: Beskibe)
Investor: Czech Science Foundation, Diversifying preschool education in the Czech Republic: inclusion, exclusion and social inequalities