J 2017

Shifting the Balance: Promoting autonomy and self-reflection in ESP

CHOVANCOVÁ, Barbora and Štěpánka BILOVÁ

Basic information

Original name

Shifting the Balance: Promoting autonomy and self-reflection in ESP

Name in Czech

Podpora autonomie a sebereflexe při výuce angličtiny pro specifické účely

Authors

CHOVANCOVÁ, Barbora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Štěpánka BILOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Language Teaching Tomorrow, Tampere, University of Tampere, 2017, 2343-0281

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Finland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14640/17:00100247

Organization unit

Language Centre

Keywords (in Czech)

EAP; ESP; autonomní učení; sebereflexe; výuka v terciální sféře

Keywords in English

EAP; ESP; learner autonomy; learner self-reflection; tertiary level teaching

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 25/4/2018 16:47, PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.

Abstract

V originále

The modern trend in language teaching emphasises the need to develop skills that enable students to become self-sufficient in their future life with a foreign language. We describe two different learning situations in which learner autonomy is promoted; the first being an elective ESP course for students across university entitled "English Autonomously", the second, a standard ESP course for Law Faculty undergraduates. While the former is primarily about student self-reflection and setting one’s own learning goals, our experience shows that it is also possible to introduce elements of autonomy into the latter, more structured course.

In Czech

Moderní trendy ve výuce cizích jazyků aktuálně zdůrazňují potřebu rozvíjet takové dovednosti, které studentům v budoucnosti umožní autonomně fungovat v oblasti jejich profesní komunikace v cizím jazyce. V tomto příspěvku se zabýváme dvěma situacemi: jednak výběrovým seminářem s názvem "Angličtina autonomně" a jednak posilování autonomie v běžném povinném předmětu "Angličtina pro právníky".