CHLÁDKOVÁ, Petra. Literarische Texte als Gelegenheit zum interkulturellem Lernen und ihre Rolle in den Lehrbüchern im Fremdsprachenunterricht (Literary Texts as an Opportunity to Intercultural Learning and Its Role in the Teachers in Foreign Language Teaching). In Janíková, V.; Hanušová, S. Research in Foreign Language Teaching and Learning / Fremdsprachenlehr- und Fremdsprachenlernforschung. Brno: Masarykova univerzita, 2017, p. 169-188. ISBN 978-80-210-8869-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Literarische Texte als Gelegenheit zum interkulturellem Lernen und ihre Rolle in den Lehrbüchern im Fremdsprachenunterricht
Name in Czech Literární texty jako příležitost k interkulturnímu učení a jejich role v učebnicích ve výuce cizího jazyka
Name (in English) Literary Texts as an Opportunity to Intercultural Learning and Its Role in the Teachers in Foreign Language Teaching
Authors CHLÁDKOVÁ, Petra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Research in Foreign Language Teaching and Learning / Fremdsprachenlehr- und Fremdsprachenlernforschung, p. 169-188, 20 pp. 2017.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language German
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00100268
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8869-6
UT WoS 000483894100009
Keywords (in Czech) učebnice; texty; autentické texty; literární texty; interkulturní aspekty literatury
Keywords in English textbooks; texts; authentic texts; literary texts; intercultural aspects of literature
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 30/1/2020 15:29.
Abstract
In dem vorliegenden Text wurden der Begriff des Lehrbuchs / Lehrwerks und die Charakteristiken von authentischen, didaktischen und didaktisierten Texten erläutert, wobei der Schwerpunkt auf den literarischen Texten lag und deren Potenzial für den Einsatz im Fremdsprachenunterricht. Im Text wurde die Analyse von zwei Lehrbüchern für Jugendliche und Erwachsene zur Erreichung des Niveau B1 des Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmens für Sprachen erwähnt. Die Analyse ergab, dass in beiden Lehrbüchern literarische Texte 18–20 % aller Texte bilden.
Abstract (in Czech)
V předkládaném textu byl vysvětlen pojem učebnice a charakteristiky autentických, didaktických a didaktizovaných textů, přičemž důraz byl kladen na texty literární a jejich využití v cizojazyčné výuce. Text zmiňuje analýzu dvou učebnic pro mladistvé a dospělé určené pro dosažení stupně B1 dle SERRJ. Výsledkem analýzy bylo zjištění, že literární texty tvoří v učebnicích 18-20% textů.
Abstract (in English)
In the following text the term of the textbook as well as the characteristics of authentic and didactic texts were explained whereby the emphasis was put on the literary texts and their potential use in language teaching. The text mentions an analysis of two B1 textbooks for adolescents and adult learners. The analysis showed that literary texts form 18-20% of all the texts in the textbooks.
Links
MUNI/A/1277/2016, interní kód MUName: Výzkum učení a vyučování cizím jazykům (Acronym: AKTEV VI.)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 24/7/2024 23:28