Detailed Information on Publication Record
2017
Postoje žáků středních škol k osobám se sluchovým postižením
PITNEROVÁ, Pavla and Tereza MAČALÍKOVÁBasic information
Original name
Postoje žáků středních škol k osobám se sluchovým postižením
Name in Czech
Postoje žáků středních škol k osobám se sluchovým postižením
Name (in English)
The High School Students Attitudes Toward Hering Impaired Persons
Authors
PITNEROVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Tereza MAČALÍKOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Acta Humanica, Žilina, Žilinská univerzita, 2017, 1336-5126
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/17:00100311
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
postoje; sluchové postižení; střední škola; dotazník
Keywords in English
attitudes; hearing impairment; high school; questionnaire
Tags
Reviewed
Změněno: 23/3/2018 13:05, Dana Nesnídalová
V originále
Předkládaný text se zabývá postoji žáků středních škol v Brně k osobám se sluchovým postižením. Téma práce bylo zvoleno na základě aktuálních tendencí k začleňování jedinců s handicapem do společnosti, a to jak ve sféře pedagogické, tak obecně v rámci celé společnosti. Cílem šetření bylo zmapovat situaci u středoškoláků a zjistit, zda jsou jejich postoje spíše pozitivní, negativní či neutrální. Dílčím cílem bylo zorientovat se problematice informovanosti a zájmu o informace respondentů. Výzkumné šetření mapovalo, zda mají vliv na pozitivitu postoje následující faktory: věk, pohlaví a osobní zkušenost s komunikací s osobou se sluchovým postižením. Studie se účastnilo přes 300 respondentů, jejichž odpovědi byly zaznamenány v dotazníku formou Likertovy škály.
In English
The paper is focused on the high school pupils’ attitudes toward hearing impaired persons. The main aim of the study was to identify the situation among high school pupils and to detect is the attitudes are positive, negative or neutral. The partial aim was to find out the awareness about this problematic among pupils. The influence of factors like age, gender and experience was find out. The sample size was more than 300 respondents. The questionnaire with Likert type items was used as a research tool.