SVATOŇOVÁ, Hana a Šárka HOŠKOVÁ-MAYEROVÁ. Social aspects of teaching: Subjective preconditions and objective evaluation of interpretation of image data. In Hošková-Mayerová Š., Maturo F., Kacprzyk J. Mathematical-Statistical Models and Qualitative Theories for Economic and Social Sciences. CHAM: SPRINGER INTERNATIONAL PUBLISHING AG, 2017, s. 187-198. Studies in Systems, Decision and Control, vol. 104. ISBN 978-3-319-54818-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-54819-7_13.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Social aspects of teaching: Subjective preconditions and objective evaluation of interpretation of image data
Autoři SVATOŇOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí) a Šárka HOŠKOVÁ-MAYEROVÁ (203 Česká republika).
Vydání CHAM, Mathematical-Statistical Models and Qualitative Theories for Economic and Social Sciences, od s. 187-198, 12 s. Studies in Systems, Decision and Control, vol. 104, 2017.
Nakladatel SPRINGER INTERNATIONAL PUBLISHING AG
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/17:00100349
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-3-319-54818-0
Doi http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-54819-7_13
UT WoS 000448916800014
Klíčová slova anglicky Aerial and satellite photograph interpretation; Subjective assumptions concerning success; Teacher´s attitude;
Štítky topvydavatel
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 5. 2. 2019 13:55.
Anotace
Between both learning and teaching processes, there is an ongoing relationship showing specific teaching and bidirectional relationships between teachers and their students. The teachers can influence their communication and interactions with students in a very favourable or, on the contrary, unfavourable way. Speaking about the area of attitudes and values shaping the relationship between teachers and their pupils, the article focuses on the part of subjective assumptions concerning pupils’ progress when working with specific materials—aerial and satellite image and map interpretation. The survey respondents were primary school teachers and primary school students aged 11 and 15. Teachers and pupils’ subjective assumptions were mutually compared; subjective assumptions were compared with objective data—the test results concerning pupils’ work with image data. The survey has proved that (1) there is a strong correlation between the teachers’ assumptions concerning the difficulty to interpret an image by themselves and the assumption concerning the difficulties encountered by their pupils; (2) the pupils’ assumption concerning the difficulty when working with some material (satellite images in false colours) significantly differs from the objective success rate: students expect very difficult tasks whereas they are actually very successful; (3) the teachers and students differ about their opinion concerning the use of satellite and aerial images during the teaching process; the teachers declare a higher level of significance than students; (4) the teachers expect the satellite and aerial image data to be far more attractive than the pupils expect. (There is also ISSN 2198-4182 and on-line ISBN 978-3-319-54819-7.)
Anotace česky
Mezi učebními a výukovými procesy existuje trvalý vztah mezi učiteli a jejich studenty, který ukazuje specifické vyučovací a obousměrné vztahy. Učitelé mohou ovlivňovat jejich komunikaci a interakci se studenty velmi příznivým nebo naopak nepříznivým způsobem. Pokud jde o oblast postojů a hodnot, které formují vztah mezi učiteli a jejich žáky, článek se zaměřuje na část subjektivních předpokladů týkajících se pokroku žáků při práci se specifickými materiály - leteckým a satelitním obrazem a interpretací mapy. Respondenti průzkumu byli učitelé základních škol a studenti základních škol ve věku 11 a 15 let. Učitelé a subjektivní předpoklady žáků byly vzájemně porovnávány; subjektivní předpoklady byly porovnávány s objektivními daty - výsledky testů týkajících se práce žáků s obrazovými daty. Průzkum ukázal, že (1) existuje silná korelace mezi předpoklady učitelů o obtížnosti interpretace samotného obrazu a předpokladem o obtížích, s nimiž se žáci potýkají; (2) Předpoklad žáků ohledně obtíží při práci s některým materiálem (satelitní snímky ve falešných barvách) se výrazně liší od objektivní úspěšnosti: studenti očekávají velmi obtížné úkoly, zatímco jsou skutečně velmi úspěšní; (3) učitelé a studenti se liší ve svém názoru na používání satelitních a leteckých obrazů během výuky; učitelé deklarují vyšší význam než studenti; (4) učitelé očekávají, že satelitní a letecké obrazové údaje budou mnohem atraktivnější než očekávají žáci. (Publikace má též ISSN 2198-4182 a on-line ISBN 978-3-319-40585-8.)
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 19:26