SVATOŇOVÁ, Hana and Šárka HOŠKOVÁ-MAYEROVÁ. Social aspects of teaching: Subjective preconditions and objective evaluation of interpretation of image data. In Hošková-Mayerová Š., Maturo F., Kacprzyk J. Mathematical-Statistical Models and Qualitative Theories for Economic and Social Sciences. CHAM: SPRINGER INTERNATIONAL PUBLISHING AG, 2017, p. 187-198. Studies in Systems, Decision and Control, vol. 104. ISBN 978-3-319-54818-0. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-54819-7_13.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Social aspects of teaching: Subjective preconditions and objective evaluation of interpretation of image data
Authors SVATOŇOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Šárka HOŠKOVÁ-MAYEROVÁ (203 Czech Republic).
Edition CHAM, Mathematical-Statistical Models and Qualitative Theories for Economic and Social Sciences, p. 187-198, 12 pp. Studies in Systems, Decision and Control, vol. 104, 2017.
Publisher SPRINGER INTERNATIONAL PUBLISHING AG
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Switzerland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00100349
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-3-319-54818-0
Doi http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-54819-7_13
UT WoS 000448916800014
Keywords in English Aerial and satellite photograph interpretation; Subjective assumptions concerning success; Teacher´s attitude;
Tags topvydavatel
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 5/2/2019 13:55.
Abstract
Between both learning and teaching processes, there is an ongoing relationship showing specific teaching and bidirectional relationships between teachers and their students. The teachers can influence their communication and interactions with students in a very favourable or, on the contrary, unfavourable way. Speaking about the area of attitudes and values shaping the relationship between teachers and their pupils, the article focuses on the part of subjective assumptions concerning pupils’ progress when working with specific materials—aerial and satellite image and map interpretation. The survey respondents were primary school teachers and primary school students aged 11 and 15. Teachers and pupils’ subjective assumptions were mutually compared; subjective assumptions were compared with objective data—the test results concerning pupils’ work with image data. The survey has proved that (1) there is a strong correlation between the teachers’ assumptions concerning the difficulty to interpret an image by themselves and the assumption concerning the difficulties encountered by their pupils; (2) the pupils’ assumption concerning the difficulty when working with some material (satellite images in false colours) significantly differs from the objective success rate: students expect very difficult tasks whereas they are actually very successful; (3) the teachers and students differ about their opinion concerning the use of satellite and aerial images during the teaching process; the teachers declare a higher level of significance than students; (4) the teachers expect the satellite and aerial image data to be far more attractive than the pupils expect. (There is also ISSN 2198-4182 and on-line ISBN 978-3-319-54819-7.)
Abstract (in Czech)
Mezi učebními a výukovými procesy existuje trvalý vztah mezi učiteli a jejich studenty, který ukazuje specifické vyučovací a obousměrné vztahy. Učitelé mohou ovlivňovat jejich komunikaci a interakci se studenty velmi příznivým nebo naopak nepříznivým způsobem. Pokud jde o oblast postojů a hodnot, které formují vztah mezi učiteli a jejich žáky, článek se zaměřuje na část subjektivních předpokladů týkajících se pokroku žáků při práci se specifickými materiály - leteckým a satelitním obrazem a interpretací mapy. Respondenti průzkumu byli učitelé základních škol a studenti základních škol ve věku 11 a 15 let. Učitelé a subjektivní předpoklady žáků byly vzájemně porovnávány; subjektivní předpoklady byly porovnávány s objektivními daty - výsledky testů týkajících se práce žáků s obrazovými daty. Průzkum ukázal, že (1) existuje silná korelace mezi předpoklady učitelů o obtížnosti interpretace samotného obrazu a předpokladem o obtížích, s nimiž se žáci potýkají; (2) Předpoklad žáků ohledně obtíží při práci s některým materiálem (satelitní snímky ve falešných barvách) se výrazně liší od objektivní úspěšnosti: studenti očekávají velmi obtížné úkoly, zatímco jsou skutečně velmi úspěšní; (3) učitelé a studenti se liší ve svém názoru na používání satelitních a leteckých obrazů během výuky; učitelé deklarují vyšší význam než studenti; (4) učitelé očekávají, že satelitní a letecké obrazové údaje budou mnohem atraktivnější než očekávají žáci. (Publikace má též ISSN 2198-4182 a on-line ISBN 978-3-319-40585-8.)
PrintDisplayed: 27/4/2024 01:14