TEX na školách? Samozřejmě ano! Příklad užití TEXu na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity Petr Sojka, Vít Novotný Studenti Masarykovy univerzity (MU) užívají TEX velmi široce – píší závěrečné práce, eseje, odborné články. Stejně tak je TEX využíván při výuce elektronického publikování a literárního programování, pro přípravu vědeckých článků, písemných testů a učebních materiálů a ke generování tiskových výstupů a webových stránek z univerzitních databází informačním systémem. TEX a příbuzné technologie byly na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity (FI MU) systematicky podporovány a využívány po více než dvacet let. V tomto článku popisujeme TEXové projekty, které se nám na FI MU podařilo realizovat. Mezi tyto spadá návrh fakultní vizuální identity, materiály pro výuku elektronického publikování a nástroje pro databázové publikování. Výsledky projektů hodnotíme a rozebíráme možné budoucí využití TEXu a příbuzných technologií. Na základě výsledků statistické analýzy využití TEXu na MU potom argumentujeme, proč je odpověď na otázku v názvu článku kladná. Why not just hope that in the flow of getting words on a medium we play our humble role and hope we’re not forgotten but remembered as inspiration. (Hans Hagen, [7, p. 32]) Úvod – základní předpoklady TEX se zrodil na katedře informatiky Stanfordské univerzity jako nástroj, který byl vyvinut především pro osobní potřebu svého autora. Dává smysl TEX vyučovat na školách? Takové otázky byly již v minulosti kladeny a zodpovězeny [22, 4, 19] různým způsobem. Za jakých předpokladů a pro jaké účely by měly být TEX a přidružené programy na školách využívány? To však záleží na typu školy, na řešených problémech a na koncových uživatelích. • TEX pro výuku algoritmizace jako programovací (makro)jazyk? Nejspíš ne. • TEX jako ukázkový příklad paradigmatu literárního programování? Možná. • TEX jako nízkoúrovňový sazební systém? Ve vybraných případech v závislosti na typu školy. • TEX ve formátu LATEXu jako standardní formát pro tvorbu vědeckých publikací? Nejspíš ano. • TEX jako nástroj pro budování komunit? Proč ne. 118 doi: 10.5300/2017-3-4/118 V textu se pokusíme shrnout čtvrtstoletí osobních zkušeností s TEXem na Ústavu výpočetní techniky a FI MU v Brně. Veškeré uvedené poznatky jsou podmíněny dobou, místem, typem školy a dalšími faktory, a nelze je tedy vždy zobecnit. Navzdory tomu věříme, že čtenář shledá naše ohlédnutí za putováním s TEXem zajímavým. Historia magistra vitae (Latinské přísloví) Historie TEXu na českých školách — jenom potěcha, nebo skutečný přínos? Na úvod si dovolíme krátce shrnout historická fakta. 80. léta TEX se objevil v Československu na konci osmdesátých let jako nástroj pro šíření zakázaných publikací samizdatovou komunitou [5]. Za tímto účelem bylo třeba obohatit fonty Computer Modern o českou diakritiku [47]. 90. léta Rok po sametové revoluci bylo založeno Československé sdružení uživatelů TEXu (CSTUG). Jelikož většina individuálních a hromadných členů pocházela z akademického světa, staly se střední školy a univerzity přirozenými centry znalostí o TEXu. Pro zasazení do patřičného historického kontextu – Hàn Th´ê Thành (obrázek 1) právě přicestoval za prací ze socialistického Vietnamu, začal se učit česky na české škole a přihlásil se na FI MU. Dále byla konsorciem českých univerzit pronajata první internetová 56 kbps ADSL linka z Lince a soubor latex.tex o velikosti 290 kB bylo možné snadno prohledávat a editovat i na PC XT s 640 kB operační paměti a dvěma 5,25 disketovými mechanikami. TEX začal nabírat na popularitě a skupinka nadšenců se rozhodla uspořádat TEXovou konferenci v Praze [48]. Tak se zrodil EuroTEX 92, na který dorazilo Obrázek 1: Hàn Th´ê Thành studoval na brněnské FI MU v letech 1991–2001. 119 přibližně třista účastníků z celého světa. TEX začal být využíván pro přípravu knih a pro databázové publikování [40]. Vznikla nová československá varianta fontů Computer Modern (csfonts). Matematické časopisy začaly hromadně přecházet k TEXu. Czechoslovak Mathematical Journal, Applications of Mathematics, pražská Mathematica Bohemica, brněnské Archivum Mathematicum i bratislavská Mathematica Slovaka začaly využívat TEX jako svůj hlavní sazečský nástroj. Komunita uživatelů TEXu začala vzkvétat. Skupiny matematiků začaly sázet recenze pro německý časopis Zentralblatt Math a (LA)TEXové kurzy se začaly vkrádat do školních kurikul, primárně jako nástroje pro sazbu matematiky. Jeden takový kurz byl dokonce vyučován na konferenci TUG 1993 v Astonu ve Velké Británii. V té době pracoval první autor na Ústavu výpočetní techniky Masarykovy univerzity, kde propagoval užití TEXu. V univerzitním periodiku Zpravodaj MU a ve Zpravodaji CSTUG vyšla série článků o TEXu. MU se stala kolektivním členem TUGu. TEX byl aktivně podporován a vznikly upravené verze TEXu s přímou podporou vstupního kódování ISO Latin-2, které byly zavedeny do sdílených univerzitních instalací TEXu. První informatická fakulta v České republice – Fakulta informatiky Masarykovy univerzity v Brně (FI MU) – byla založena roku 1994. Prvním děkanem fakulty se stal Jiří Zlatuška, který byl TEXovým příznivcem. Fakultní logo bylo navrženo jako ligatura FI na motiv Penroseova trojúhelníku, viz obrázek 2. Motto loga pochází z Myšlenek od Blaise Pascala: „Věčné mlčení těch nekonečných prostorů mě děsí.“ TEX se stal součástí každodenního života na fakultě. Bylo zapotřebí sázet rozvrhy učeben, osob a studijních skupin. TEX se pro tento úkol ukázal být ideálním nástrojem (viz obrázek 3). TEX byl využíván pro sazbu takřka všech databázových výstupů fakultní administrativy [26] včetně telefonních seznamů, sylabů vyučovaných kurzů – jak vidno na obrázku 4 – a diplomů. V roce 1994 byl zpřístupněn kurz o elektronické přípravě dokumentů. Kurz byl navržen jako mix teorie a praxe [18]. Studenti zjišťují, jak se informace přenáší z autorovy hlavy skrz značkovací jazyk (LATEX) do cílového média a odsud do mysli čtenáře, odhalují princip separace obsahu od formy a učí se o specifikách tiskových (PDF) a digitálních (XHTML) výstupních formátů. Jelikož tvorba dokumentů a programování mají mnoho společného, studenti využívají verzovací systémy (SVN, Git) a automatizační nástroje (GNU make). V TEXu si studenti osvojují jak praktické dovednosti, jako je příprava závěrečných prací, tak teoretické znalosti, jako jsou algoritmy řádkového zlomu a generování vzorů dělení slov. Veškeré snahy byly podřízeny tomu, aby byla fakulta bezpečným pískovištěm pro experimentaci s TEXovými hračkami a nástroji. Toto přinášelo obecný užitek a umožňovalo studentům snadno učinit TEX předmětem svého studia [27]. Pro studenty, jako byl Hàn Th´ê Thành, představoval TEX jasnou volbu pro sazbu 120 Obrázek 2: Logo Fakulty informatiky: ligatura FI jako symbol kvalitní typografie byla implementována v METAFONTu [49]. Opticky škálované znaky v pečeti byly rekurzivně propojeny pomocí METAFONTového mechanismu ligatur. jejich esejí a závěrečných prací. Hàn Th´ê Thành si zvolil TEX a tehdy čerstvě navržený PDF formát za téma své diplomové práce. TEX byl ve velké míře využíván pracovníky fakulty pro přípravu akademických textů a většina vědeckých publikací byla rovněž připravena v TEXu. Fakultní technické zprávy využívají vlastní LATEXový styl, který nastavuje písmo Palatino od Hermanna Zapfa. Palatino slouží jako primární písmo FI MU. Pro automatizaci sazby delších textů a databázové publikování byly zapotřebí kvalitní vzory dělení slov. Výsledky výzkumu prvního autora [45, 32] byly zveřejněny mimo jiné na TUGu 1995, kde se první autor setkal s Donaldem Knuthem a pořídil fotografii na obrázku 5. Při této příležitosti byl Don pozván do Brna, aby převzal svůj dvacátý čestný doktorát. Po příjezdu do Brna uviděl Don na zastávce tramvaje jízdní řády vysázené písmem Computer Modern (viz obrázek 7). Byl potěšený, že ovoce jeho „práce z lásky“ se hojně využívá na opačné straně zeměkoule jak teoreticky, tak prakticky. Toto zmínil i ve své inaugurační přednášce, když se stal prvním čestným doktorem FI MU. Roku 1996 obhájil Hàn Th´ê Thành svou diplomovou práci [10]; program zvaný tex2pdf [31] byl představený TEXové komunitě na konferenci TUG 1996 v ruské Dubně. Program, který byl následně přejmenován na pdftex, si získal pozornost TEXové komunity a byla připravena první verze uživatelského manuálu programu [15]. Nová hračka potřebovala ke svému otestování uživatele, kteří by ji využívali při své každodenní práci. Udržovali jsme celofakultní instalace, které byly sdílené 121 Obrázek 3: Příklad rozvrhu pro studijní skupinu 1MI na FI MU z roku 1995. napříč rozdílnými operačními systémy a které využívaly stejné texmf stromy. Navíc jsme udržovali a udržujeme historické instalace TEX Live, které si uživatel může zpřístupnit pomocí mechanismu modulů. O dvacet let později je většina historických verzí TEX Live stále nainstalována a připravena k použití; toto umožňuje uživatelům vrátit se v čase a sázet desítky let staré materiály. Díky snížení nároků na začínající uživatele TEXu, zpřístupnění potřebných nástrojů a místní uživatelské komunitě se TEX rychle stal primárním systémem pro přípravu dlouhých dokumentů, jako jsou knihy a závěrečné práce. Byla navržena LATEXová třída fithesis pro přípravu závěrečných prací. Třída byla nainstalována a zpřístupněna studentům spolu s tištěnou příručkou „Začínáme s TEXem na FI“, kterou studenti obdrželi při zápisu ke studiu. Fakulta organizovala v roce 1996 konferenci Gödel a v roce 1998 konferenci Mathematical Foundations of Computer Science (MFCS). Veškeré konferenční materiály (viz obrázek 9) byly připraveny pomocí TEXu z jedné textové databáze. V rámci Semináře o Linuxu a TEXu, který byl organizován především samotnými 122 Obrázek 4: Sylabus předmětu Elektronická příprava dokumentů vysázený písmem Minion pomocí pdfTEXu do katalogu kurzů vyučovaných na FI MU v roce 2014. studenty, pak vyvinuli linuxoví a TEXoví nadšenci nejen zajímavý výzkumný program, ale mimo jiné i ilustrace z obrázků 8 a 10. Informační systém fakulty, rovněž vyvinutý zčásti studenty [26], generoval většinu výstupů skrze virtualizovanou TEXovou instalaci. Data do katalogu předmětů byla od vyučujících shromážděna pomocí webových formulářů a následně byla validována, převedena do LATEXu a vysázena. DTD schéma použité pro validaci vstupu rozeznávalo speciální entity &TeX; a &LaTeX; . Vzory dělení slov byly dále zdokonaleny [33] za účelem minimalizace chyb při automatické sazbě. Studenti byli motivováni k aktivnímu zapojení v TEXových projektech. Mirka Misáková implementovala po vzoru Gutenberga mechanismus zarovnávání textu do bloku pomocí roztahování znaků v METAFONTu jako součást své diplomové práce [21], Jan Pazdziora studoval algoritmy řádkového a stránkového zlomu [25], a Pavel Janík se věnoval digitálním formátům fontů [16]. Většinu programátorské práce na NTS [50] vykonal v Brně absolvent MU, Karel Skoupý [30]. 123 Obrázek 5: Donald Knuth kyne prstem při rozhovoru s Jiřím Zlatuškou během konference TUG 1995 na Floridě; fotografie Petr Sojka. Obrázek 6: Přednáška Donalda Knutha na Fakultě informatiky Masarykovy Univerzity v Brně roku 1996. 124 Obrázek 7: Jízdní řády brněnské městské hromadné dopravy z doby návštěvy Donalda Knutha v Brně v květnu 1996. Řády využívají písmo Computer Modern. 125 Obrázek 8: Ikony pro Seminář o Linuxu a TEXu (SLT ’98) připravila Petra Rychlá. Počátek 21. století Hàn Th´ê Thành konzultoval další vylepšení pdftexu [11] s Hermanem Zapfem a provedl sérii mikrotypografických experimentů spolu s Hansem Hagenem, který na MU blokově vyučoval seminář o programování v TEXu s využitím jazyka Lua a formátu ConTEXt MkIV. V říjnu roku 2000 dokončil Hàn Th´ê Thành svou disertační práci [12] a po jedenácti letech studia opustil Brno a vrátil se zpět do Vietnamu, kde finančně zajistil svou rodinu a krátce působil ve Vietnamském akademickém světě [13, 14]. S rostoucím významem elektronických dokumentů rostla i poptávka. V reakci na to vznikly nové učebnice a interaktivní učební materiály [6]. Bylo potřeba vytvářet animace uvnitř PDF dokumentů [34], multiple-choice testy [36] a interaktivní učební materiály v PDF pomocí JavaScriptu [35]. TEXová notace se těšila takové oblibě, že vyučující matematiky požadovali rozšíření jazyka pro tvorbu online testů o speciální element, který by jim umožnil přímo vkládat matematické vzorce v LATEXu. Tato podpora byla zavedena, přičemž vzorečky byly dynamicky sázeny pomocí LATEXu a programu dvipng propojených unixovou trubkou. Jako příklad dalších nástrojů týkajících se TEXu, které byly navrženy a vyvinuty studenty a pracovníky FI, poslouží software pro automatické skenování a hodnocení odpovědních listů vygenerovaných TEXem [9], rozšířená verze programu patgen zvaná opatgen, která přidávala podporu přímého zadávání vzorů dělení slov v UTF-8 [2, 1, 39], nebo software pro tvorbu animovaných PDF dokumentů v pdftexu [8]. Dalším požadavkem byla opětovná využitelnost obsahu připraveného v TEXu na více výstupních zařízeních. Podařilo se nám ukázat, že pokud jsou obsah a forma naznačkovány ve vstupním dokumentu samostatně, lze v TEXu snadno generovat množství rozdílných výstupů, jmenovitě výstup pro čtení na monitoru, HTML výstup pro zařízení vybavená webovým prohlížečem a (X)HTML/MathML výstup pro zařízení s plnou podporou moderních webových technologií [42] bez 126 Obrázek 9: Pozvánka pro účastníky konference MFCS ’98 pořádané na FI MU. Obrázek 10: Logo Semináře o Linuxu a TEXu (SLT) připravila Petra Rychlá. 127 použití složitých systémů používaných velkými nakladatelstvími. Náš postup založený na TEXu využívá většina periodik spolupracujících s matematickou knihovnou DML-CZ [29, 43]. Ve stejné době, kdy TEX a Knuth nabírali na popularitě, se mnoho firem začalo přesouvat do Brna, které je dnes známé jako Křemíkové údolí střední Evropy. V důsledku toho se brněnské nakladatelství rozhodlo ve spolupráci s absolventem FI MU nechat přeložit knihu The Art of Computer Programming (TAOCP) do češtiny a Knuthovy přeložené zdrojové texty vysázet (viz obrázek 11). Druhé desetiletí 21. století S využitím znalostí sazby v TEXu se studenti a absolventi FI MU zapojili do množství projektů týkajících se digitálních matematických knihoven, jmenovitě DML-CZ a EuDML. Byl vyvinut postup založený na TEXu, při kterém je automaticky generována archivní verze dokumentu, která je uložena v rámci digitální knihovny. Časopis Archivum Mathematicum vydávaný MU využívá nástroje a postupy vyvinuté pro DML-CZ [44, 38]. Mezi vyvinuté nástroje se řadí efektivní technika komprese PDF dokumentů [41] a algoritmus pro indexaci a vyhledávání v TEXem připravených matematických dokumentech, který byl vyvinutý v rámci projektu MIaS [20] a který byl nasazený v EuDML [46]. Na podnět nevidomých studentů, kteří potřebovali studovat matematiku z učebních materiálů psaných v TEXu, byla v rámci diplomové práce vyvinuta podpora pro generování výstupu v české variantě Braillova slepeckého písma [17]. Vývoj nástrojů souvisejících s TEXem byl podpořen programem děkana pro podporu studentských výzkumných a vývojových projektů a nabízen jako téma závěrečných prací. Druhý autor článku pod vedením prvního autora připravil novou verzi LATEXové třídy fithesis [23] pod názvem fithesis3, která přinesla podporu všem devíti fakultám Masarykovy univerzity. Tisíce studentů napříč univerzitou nyní připravují své závěrečné práce v LATEXu s možností konzultace problémů skrz diskuzní fórum v univerzitním informačním systému. Studenti jednotlivých fakult se rovněž začínají zapojovat do vývoje třídy; toto vnímáme jako signál, že dochází ke vzniku univerzitních TEXových komunit i mimo FI MU. Další nástroj byl vyvinut v reakci na problémy s prevencí výskytu neslabičných předložek na koncích řádků při sazbě zápisů z akademického senátu zaznamenaných ve značkovacím jazyce Markdown. Druhý autor vyvinul LATEXový balíček markdown.tex, který umožňuje zpracovávat dokumenty v jazyce Markdown přímo v TEXu a mimo jiné řeší i uvedený problém s vazbou neslabičných předložek [24]. FI MU sklidila ovoce své práce v poli elektronické přípravy dokumentů při nedávné změně vizuálního stylu Masarykovy univerzity. Změny při práci s TEXem byly minimální a díky oddělení obsahu od formy se autorů ve velké míře vůbec nedotkly. Krátce po zveřejnění nového vizuálního stylu se na fakulním GitLab serveru objevily LATEXová třída muletter pro přípravu dopisů a šablona pro sazbu posudků závěrečných prací, což rovněž přispělo k hladkému přechodu. TEX momentálně slaví čtvrt století podpory a vývoje na MU, během kterého 128 Obrázek 11: Český překlad prvního svazku knihy The Art of Computer Programming (TAOCP) vydalo nakladatelství Computer Press roku 2008. 129 studenti i zaměstnanci významně přispěli k formulování otázek a hledání odpovědí ve světě digitální typografie a především v rámci čtyřicetileté TEXové rodiny. So, maybe instead of ambitious themes, the only theme that matters is: show what you did and how you did it. (Hans Hagen, [7, p. 32]) Kde jsme nyní a co bude následovat – předpovědi Nelson Beebe předpovídal budoucnost TEXu před více než deseti lety [3]. Svět, ve kterém žijeme, se ale neustále mění a ačkoliv většina jeho předpovědí stále platí, některé je třeba konfrontovat s realitou a zrevidovat. Pokusili jsme se vyhodnotit dopad užití TEXových nástrojů pomocí statistických dat závěrečných prací obhájených nejen na FI MU, ale napříč celou univerzitou. Se vznikem LATEXové třídy fithesis3 vstoupila podpora přípravy závěrečných prací do nové éry [23]. Byly vytvořeny ukázkové dokumenty třídy pro každou z devíti fakult Masarykovy univerzity a díky využití webové služby pro přípravu dokumentů v LATEXu lze nyní začít psát závěrečnou práci na několik kliknutí myši i bez funkční TEXové instalace. Očekáváme, že mnoho uživatelů okouzlených kvalitou výstupu si po takové zkušenosti TEX nainstaluje i na svá zařízení. Webové služby pro přípravu TEXových dokumentů umožňují rychlé učení příkladem, online konzultace, poskytování zpětné vazby vedoucím a současnou práci více osob na jednom dokumentu. Přenositelnost, stabilita, robustnost a jednotnost stylu podpořená viditelným značkováním, jednoduchý zápis matematických vzorců a estetické kvality výstupu považujeme za hlavní výhody TEXu oproti WYSIWYG editorům. Obdobně smýšlejí i studenti FI MU, jak vidno z obrázku 12. Současně s třídou fithesis3 bylo vyvinuto beamerové téma fibeamer pro přípravu prezentací k obhajobě závěrečných prací bez nutnosti zaobírat se formou. Téma bylo uveřejněno na TEX Live a na webových službách pro přípravu TEXových dokumentů. K našemu překvapení se téma těší oblibě především na Filozofické fakultě MU (viz obrázek 13). Na Masarykově univerzitě studuje přibližně 40 000 studentů a veškeré obhájené závěrečné práce jsou archivovány v univerzitním informačním systému. Pomocí heuristik jsme detekovali, které práce ze vzorku 44 875 prací hájených na MU v letech 2010–2015 byly připraveny pomocí TEXu. Odhadujeme, že počet závěrečných prací připravených TEXem průběžně stoupal z 5,67 % v roce 2010 na 6,28 % v roce 2014. Jednoduchou extrapolací dostáváme, že do roku 2783 budou veškeré závěrečné práce připravovány v TEXu . Závěrečné práce připravené pomocí TEXu byly hodnoceny známkou A významně častěji a známkami C a D významně méně často, než práce připravené jinými nástroji [23]. Hodnocení prací je sumarizováno v tabulce 1 a na obrázku 14. 130 Tabulka 1: Tabulka počtu hájených závěrečných prací s jednotlivými hodnoceními z let 2010–2015. Tabulka vyobrazuje očekávanou (E) a pozorovanou (O) četnost prací s danou známkou připravených TEXem, kde E je četnost známky vynásobená rel. četností užití TEXu. (E − O)2 / E měří neshodu mezi E a O pomocí χ2 testu. Hodnocení Bez TEXu E(TEXem) O(TEXem) (E − O)2 / E A 15 476 988 1 181 37,858 B 9 999 638 587 4,093 C 7 926 506 381 30,799 D 4 020 257 194 15,248 E 2 783 178 128 13,853 F 1 979 126 145 2,771 Celkem 42 183 2 692 2 692 104,623 Toto vnímáme jako jasný důkaz toho, že práce připravené TEXem byly hodnocené lépe, než práce připravené jinými nástroji. V budoucnu bychom rádi ukázali, že známky, které studenti obdrželi za práce připravené v TEXu, jsou konzistentně lepší, než hodnocení jejich závěrečných zkoušek. Naše hypotéza je taková, že využití TEXu pomáhá studentům získat za závěrečné práce lepší hodnocení, než jaké odpovídá jejich studijním schopnostem. Na závěr krátké shrnutí hlavních lekcí z využití TEXu na MU: • Udržitelná podpora pro přípravu dokumentů v TEXu a budování komunity univerzitou hrají významnou roli. Ideální je vytvořit prostředí, ve kterém si Obrázek 12: Kumulativní počet zhléhnutí šablony LATEXové třídy fithesis3 na webové službě Overleaf. 131 Filozofická fakulta Obrázek 13: Kumulativní počet zhléhnutí šablony beamerového tématu fibeamer na webové službě Overleaf. A B C D E F S TEXem (na PřF MU) Bez TEXu (na PřF MU) S TEXem (na FI MU) Bez TEXu (na FI MU) Obrázek 14: Krabicový graf hodnocení závěrečných prací hájených během let 2010–2015 na Fakultě informatiky (FI MU) a Přírodovědecké fakultě (PřF MU) Masarykovy univerzity. 132 mohou studenti a zaměstnanci společně hrát a experimentovat, pracovat na společných projektech a bavit se. • Užití TEXu v každodenním univerzitním životě motivuje studenty k jeho využití pro vlastní projekty a je výhodné pro obě strany – studenti se naučí nové dovednosti a fakultní administrativa i výuka jsou snazší a zábavnější. • Sazební jádro TEXu produkuje vizuálně působivé výstupy, které mnohdy předčí alternativní nástroje, a to především pokud je třeba sázet matematické vzorce, jak tomu často je v přírodně-vědních, technických (a matematických) oborech. • Oproti většině WYSIWYG editorů produkuje TEX konzistentní výsledky a lze jej snadno použít pro sazbu databázových výstupů a dlouhých dokumentů obsahujících matematiku. Jedná se o bezpečnou volbu, zvlášť pokud univerzita poskytuje oficiální uživatelskou podporu. • Akademici dobře vědí, že v dnešním proměnlivém světě tvoří oddělení obsahu od formy a TEX jako pevný bod při přípravě dokumentů silný tandem, jenž umožňuje přípravu dokumentů, které lze s minimálními zásahy opětovně využívat a převádět do nových výstupních formátů. • Využití TEXu jako sazebního jádra univerzitního informačního systému se vyplatilo a po desetiletí nebylo zapotřebí měnit technologii. Neustále se objevují mladí schopní studenti, kteří si hrají s TEXem, zapojují se do dění v TEXové komunitě a pracují na ambiciózních nových projektech. Díky tomu si mohou pracovníci fakulty užít trochu zaslouženého odpočinku: Reference [1] Antoš, D.: PATLIB, knihovna pro manipulaci se vzory. 2001. URL www.fi.muni.cz/~xantos/patlib/ [2] Antoš, D.; Sojka, P.: Pattern Generation Revisited. In Proceedings of the 16th European TEX Conference, Kerkrade, 2001, editace S. Pepping, Kerkrade, The Netherlands: NTG, září 2001, s. 7–17. URL www.ntg.nl/EuroTeX/2001/ [3] Beebe, N. H. F.: 25 Years of TEX and METAFONT: Looking back and looking forward — TUG 2003 keynote address. TUGboat, ročník 25, č. 1, 2004: s. 7–30, ISSN 0896-3207. URL tug.org/TUGboat/tb25-1/beebe-2003keynote.pdf [4] Cuoco, A.: TEX in schools: Why not? TUGboat, ročník 12, č. 2, červen 1991: s. 303–304, ISSN 0896-3207. URL tug.org/TUGboat/tb12-2/tb32letters.pdf 133 [5] Day, B.: The Velvet Philosophers. A&C Black, 1999, ISBN 9781870626422, 344 s. [6] Došlá, Z.; Plch, R.; Sojka, P.: Matematická analýza s programem Maple: 2. Nekonečné řady. CD-ROM, prosinec 2002. URL www.math.muni.cz/~plch/nkpm/ [7] Hagen, H.: Children of TEX. In Przechlewski aj. [28], s. 18–32. [8] Holeček, J.; Sojka, P.: Animations in a pdfTEX-generated PDF. TUGboat, ročník 25, duben 2004: s. 35–41. [9] Hrad, M.; Sojka, P.: Automatizace sazby a skenování formulářů. Zpravodaj CSTUG, ročník 12, č. 3–4, 2002: s. 123–139. [10] Hàn Th´ê Thành: Přenositelný formát dokumentu a sázecí systém TEX. Diplomová práce, Masarykova univerzita, Brno, Fakulta informatiky, duben 1996. [11] Hàn Th´ê Thành: Improving TEX’s Typeset Layout. TUGboat, ročník 19, č. 3, září 1998: s. 284–288, ISSN 0896-3207. URL tug.org/TUGboat/tb19-3/tb60than.pdf [12] Hàn Th´ê Thành: Micro-typographic extensions to the TEX typesetting system. TUGboat, ročník 21, č. 4, prosinec 2000: s. 317–434. URL tug.org/TUGboat/tb21-4/tb69thanh.pdf [13] Hàn Th´ê Thành: Margin kerning and font expansion with pdfTEX. TUGboat, ročník 22, č. 3, září 2001: s. 146–148, ISSN 0896-3207. URL tug.org/TUGboat/tb22-3/tb72thanh.pdf [14] Hàn Th´ê Thành: Micro-typographic extensions of pdfTEX in practice. TUGboat, ročník 25, č. 1, 2004: s. 35–38, ISSN 0896-3207. URL tug.org/TUGboat/tb25-1/thanh.pdf [15] Hàn Th´ê Thành; Rahtz, S.: The pdfTEX user manual. TUGboat, ročník 18, č. 4, prosinec 1997: s. 249–254, ISSN 0896-3207. URL tug.org/TUGboat/tb18-4/tb57than.pdf [16] Janík, P.: Digitální formáty písma v počítačové sazbě. Diplomová práce, Masarykova univerzita, Brno, Fakulta informatiky, březen 2000. [17] Jarmar, M.: Conversion of Mathematical Documents into Braille. Diplomová práce, leden 2012, Masarykova univerzita, Brno, Fakulta informatiky (vedoucí práce Petr Sojka). URL is.muni.cz/th/172981/fi_m/ [18] Knuth, D. E.: Theory and Practice. Keynote address for the 11th World Computer Congress (Information Processing ’89), srpen 1989. [19] Laube, S.: TEX in Schools: Just Say Yes! TUGboat, ročník 36, č. 3, 2015: s. 188–189, ISSN 0896-3207. URL tug.org/TUGboat/tb36-3/tb114laube.pdf [20] Líška, M.: Evaluation of Mathematics Retrieval. Diplomová práce, leden 2013, Masarykova univerzita, Brno, Fakulta informatiky (vedoucí práce Petr Sojka). URL is.muni.cz/th/255768/fi_m/ 134 [21] Misáková, M.: Kvalitní typografie v počítačové sazbě. Diplomová práce, 1998, Masarykova univerzita, Brno, Fakulta informatiky (vedoucí práce Petr Sojka). [22] Neuwirth, K.: TEX in Schools: Just Say No. TUGboat, ročník 12, č. 1, březen 1991: s. 171–174, ISSN 0896-3207. URL tug.org/TUGboat/tb12-1/tb31kneuwirth.pdf [23] Novotný, V.: Forma odborných závěrečných prací v LATEXu. 2015, Bakalářská práce, Masarykova univerzita, Brno, Fakulta informatiky (vedoucí práce Petr Sojka). URL is.muni.cz/th/409729/fi_b/ [24] Novotný, V.: Using Markdown inside TEX Documents. In Przechlewski aj. [28], s. 50–53. [25] Pazdziora, J.: Algoritmy řádkového a stránkového zlomu v počítačové sazbě. 1997, Diplomová práce, Masarykova univerzita, Brno, Fakulta informatiky (vedoucí práce Petr Sojka). URL is.muni.cz/th/2644/fi_m/ [26] Pazdziora, J.; Brandejs, M.: University Information System Fully Based on WWW. In ICEIS 2000 Proceedings, Escola Superior de Tecnologia do Instituto Politécnico de Setúbal, 2000, ISBN 972-98050-1-6, s. 467–471. URL is.muni.cz/auth/clanky/2000_ICEIS.pl [27] Popelková, Z.: Makra pro sazbu rozvrhových tabulek. leden 2001, Bakalářská práce, Masarykova university, Brno, Fakulta informatiky (vedoucí práce Libor Škarvada). URL is.muni.cz/th/3839/fi_b/ [28] Przechlewski, T.; Berry, K.; Ludwichowski, J. (editoři): XXV Mi¸edzynarodowa Konferencja Użytkowników Systemu TEX: Materiały konferencnyjne, GUST, 2017, ISBN 978-83-939016-4-7. [29] Růžička, M.: Automated Processing of TEX-typeset Articles for a Digital Library. In Sojka [37], s. 167–176. URL dml.cz/dmlcz/702564 [30] Skoupý, K.: NTS: a New Typesetting System. TUGboat, ročník 19, č. 3, září 1998: s. 318–322, ISSN 0896-3207. URL tug.org/TUGboat/tb19-3/tb60nts.pdf [31] Sojka, P.; Hàn Th´ê Thành; Zlatuška, J.: The Joy of TEX2PDF — Acrobatics with an alternative to DVI format. TUGboat, ročník 17, č. 3, 1996: s. 244–251. URL tug.org/TUGboat/tb17-3/tb52sojk.pdf [32] Sojka, P.: Notes on compound word hyphenation in TEX. TUGboat, ročník 16, č. 3, září 1995: s. 290–296, ISSN 0896-3207. URL tug.org/TUGboat/tb16-3/tb48soj2.pdf [33] Sojka, P.: Hyphenation on Demand. TUGboat, ročník 20, č. 3, 1999: s. 241–247. URL tug.org/TUGboat/tb20-3/tb64sojka.pdf [34] Sojka, P.: Animations in PDF. In Proceedings of the 8th SIGCSE Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, ITiCSE 2003, Thessaloniki: Association for Computing Machinery, 2003, ISBN 1-58113-672-2, str. 263. 135 [35] Sojka, P.: Interactive Teaching Materials in PDF using JavaScript. In Proceedings of the 8th SIGCSE Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, ITiCSE 2003, Thessaloniki: Association for Computing Machinery, 2003, ISBN 1-58113-672-2, str. 275. [36] Sojka, P.: Rapid Evaluation using Multiple Choice Tests and TEX. In Proceedings of the 8th SIGCSE Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, ITiCSE 2003, Thessaloniki: Association for Computing Machinery, 2003, ISBN 1-58113-672-2, str. 265. [37] Sojka, P. (editor): Towards a Digital Mathematics Library, Birmingham, UK: Masaryk University, červenec 2008, ISBN 978-80-210-4658-0. URL dml.cz/dmlcz/702564 [38] Sojka, P.: Digitization Workflow in the Czech Digital Mathematics Library. In Computer Mathematics, editace R. Feng; W.-s. Lee; Y. Sato, Springer-Verlag, říjen 2014, ISBN 978-3-662-43798-8, s. 147–156, DOI 10.1007/978-3-662-43799-5_13. [39] Sojka, P.; Antoš, D.: Context Sensitive Pattern Based Segmentation: A Thai Challenge. In Proceedings of EACL 2003 Workshop on Computational Linguistics for South Asian Languages — Expanding Synergies with Europe, editace P. Hall; D. D. Rao, Budapest, duben 2003, ISBN 1-932432-02-7, s. 65–72. [40] Sojka, P.; Červenka, R.; Svoboda, M.: TEX for database publishing. In Zlatuška [48], s. 53–58. [41] Sojka, P.; Hatlapatka, R.: Document Engineering for a Digital Library: PDF recompression using JBIG2 and other optimization of PDF documents. In Proceedings of the ACM Conference on Document Engineering, DocEng 2010, Manchester: Association for Computing Machinery, září 2010, ISBN 978-1-4503-0231-9, s. 3–12, DOI 10.1145/1860559.1860563. [42] Sojka, P.; Plch, R.: Technological Challenges of Teaching Mathematics in a Blended Learning Environment. International Journal of Continuing Engineering Education and Life-Long Learning, ročník 18, č. 5-6, 2008: s. 657–665, ISSN 1560-4624, DOI 10.1504/IJCEELL.2008.022172. [43] Sojka, P.; Rákosník, J.: From Pixels and Minds to the Mathematical Knowledge in a Digital Library. In Sojka [37], s. 17–27. URL dml.cz/dmlcz/702564 [44] Sojka, P.; Růžička, M.: Single-source publishing in multiple formats for different output devices. TUGboat, ročník 29, č. 1, 2008: s. 118–124, ISSN 0896-3207. URL tug.org/TUGboat/tb29-1/tb91sojka.pdf [45] Sojka, P.; Ševeček, P.: Hyphenation in TEX — Quo Vadis? TUGboat, ročník 16, č. 3, září 1995: s. 280–289, ISSN 0896-3207. URL tug.org/TUGboat/tb16-3/tb48soj1.pdf [46] Sylwestrzak, W.; Borbinha, J.; Bouche, T.; aj.: EuDML—Towards the European Digital Mathematics Library. In Proceedings of DML 2010, editace P. Sojka, Paris, France: Masaryk University, červenec 2010, ISBN 978-80-210-5242-0, s. 11–24. URL dml.cz/dmlcz/702569 136 [47] Zlatuška, J.: Automatic generation of virtual fonts with accented letters for TEX. Cahiers GUTenberg, ročník 10–11, září 1991: s. 57–68. [48] Zlatuška, J. (editor): Proceedings of the 7th European TEX Conference, Prague, 1992, Masaryk University, Brno, září 1992, ISBN 80-210-0480-0. [49] Zlatuška, J.: When METAFONT does it alone. TUGboat, ročník 16, č. 3, září 1995: s. 227–232, ISSN 0896-3207. URL tug.org/TUGboat/tb16-3/tb48zlat.pdf [50] Zlatuška, J.: NTS: Programming Languages and Paradigms. In EuroTEX Proceedings, Heidelberg: DANTE, 1999, s. 241–246. Summary: TEX in Schools? Just Say Yes: The use of TEX at the Faculty of Informatics, Masaryk University Students at Masaryk University (MU) use TEX for many purposes, such as writing theses, essays, and papers. It is also used by the staff for teaching electronic publishing and literate programming, for writing scientific papers, quizzes and teaching resources, and for generating documents and web pages from university databases by the university information system. TEX and related technologies have been systematically supported and deployed at the Faculty of Informatics of MU (FI MU) for more than two decades. In this paper, we describe the TEX-related support and projects that we have realized at various levels. These include the design of the Faculty’s visual identity, resources for teaching electronic publishing, and for database publishing directly from the University’s information system. We evaluate the outcomes, and consider some possible future deployments of TEX-related technologies. With the data analytics of fithesis3 class support and its use at MU, we give arguments why the answer to the often-asked question in the title is in the affirmative, at least for computer science schools like ours and for authoring math publications. Petr Sojka, sojka@ fi. muni. cz Vít Novotný, witiko@ mail. muni. cz 137