J 2017

Kreativní lektor znamená kreativní student

ŠEVEČKOVÁ, Monika

Basic information

Original name

Kreativní lektor znamená kreativní student

Name (in English)

A creative lecturer means a creative student

Authors

ŠEVEČKOVÁ, Monika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

CASALC Review, Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2017, 1804-9435

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14640/17:00100404

Organization unit

Language Centre

Keywords in English

evaluation; language game; competence; communication; creativity; Russian language
Změněno: 18/3/2018 20:50, Mgr. Monika Ševečková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek pojednává o kreativních přístupech během výuky cizího jazyka ve vysokoškolském prostředí (na příkladu ruského jazyka). V první části se autorka věnuje teoretickým otázkám metodologie výuky cizího jazyka, významu zpětné vazby od studentů a stále populárnějšímu tématu zvyšování kompetencí v rámci interkulturní komunikace. Ve článku popisuje možnosti kreativních přístupů k výuce lexikálně-gramatických cvičení, přesahy do oblasti jazykové hry, frazeologie nebo neverbálního sdělování. Ve druhé části je důraz kladen na tři oblasti – akademický jazyk, poslechy a testování. Autorka vysvětluje rozdílné přístupy při výuce čtení, akcentuje význam fonetiky a práce s videi, stejně jako možnosti částečného portfoliového hodnocení (s využitím společných studentských projektů nebo zorganizování studentské tiskové konference). V závěru článek přináší konkrétní příklady z výuky ruského jazyka pro akademické a odborné účely.

In English

This paper deals with creative approaches in foreign language teaching in a university environment (the teaching of Russian language serves as an example). In the first part, the author focuses not only on the student feedback but also on the theme of raising competences in intercultural communication, which is becoming more and more popular. The possibilities of creative approaches to the teaching of lexical and grammar exercises, which overlap into language games or non-verbal communication, are described in this paper. In the second part, three areas are emphasized – academic language, listening skills and testing. The author explains different approaches to the teaching of reading and emphasizes the importance of phonetics as well as the possibilities of partial portfolio assessment. In the end, this paper shows concrete examples from the teaching of Russian language for academic and specific purposes. This paper deals with creative approaches in foreign language teaching in a university environment (the teaching of Russian language serves as an example). In the first part, the author focuses not only on the student feedback but also on the theme of raising competences in intercultural communication, which is becoming more and more popular. The possibilities of creative approaches to the teaching of lexical and grammar exercises, which overlap into language games or non-verbal communication, are described in this paper. In the second part, three areas are emphasized – academic language, listening skills and testing. The author explains different approaches to the teaching of reading and emphasizes the importance of phonetics as well as the possibilities of partial portfolio assessment. In the end, this paper shows concrete examples from the teaching of Russian language for academic and specific purposes.