Detailed Information on Publication Record
2018
Rozvoj pedagogických kompetencí vysokoškolských učitelů : Výsledky podkladové studie pro vznik CERPEK
ČEJKOVÁ, IngridBasic information
Original name
Rozvoj pedagogických kompetencí vysokoškolských učitelů : Výsledky podkladové studie pro vznik CERPEK
Name (in English)
The Development of University Teachers’ Pedagogical Competence : The Results of Background Research and the Establishment of CERPEK
Authors
ČEJKOVÁ, Ingrid (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
XVII. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, 29.–30. 1. 2018, Olomouc, 2018
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/18:00102446
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
začínající vysoškoškolský učitel; vzdělávací potřeby; vysokoškolská pedagogika
Keywords in English
beginner high school teacher; educational needs; university pedagogy
Tags
Tags
International impact
Změněno: 15/4/2019 09:20, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
V originále
Jaká je profesní identita vysokoškolských učitelů, jejich pojetí výuky a vzdělávací potřeby v oblasti pedagogiky? To jsou otázky, na které Masarykova univerzita hledala odpovědi skrze kvalitativní výzkum. Ukázalo se, že řada vysokoškolských učitelů sebe samé jako učitele nevnímá. Navíc u nich často absentuje pedagogické vzdělání, což generuje řadu vzdělávacích potřeb, např. v oblasti přípravy výuky a zapojování studentů do výuky. Tato situace se odráží také v nevyhraněném pojetí výuky vysokoškolských učitelů. Na tyto výsledky univerzita reagovala založením Centra rozvoje pedagogických kompetencí (CERPEK), které organizuje jednoletý vzdělávací program pro začínající vysokoškolské učitele. Na konferenci bychom rádi referovali o výsledcích výzkumné studie a efektech vzdělávacího programu.
In English
What is the professional identity of university teachers, their concept of teaching and what are their pedagogical training needs? Masaryk University sought answers to these questions in a qualitative research project, which showed that many teachers do not perceive themselves as such. It also showed that they often lack pedagogical training, which is in turn reflected in the fact that these teachers are often unsure of themselves in a variety of pedagogical areas, e.g. course preparation and student involvement in the classroom setting. It also manifests itself in an unclear concept of university teaching. Masaryk has reacted to this situation by establishing the Pedagogical Competence Development Centre, which is organizes educational programs for junior teaching staff.
Links
MUNI/A/1028/2017, interní kód MU |
|