k 2018

Rozvoj pedagogických kompetencí vysokoškolských učitelů : Výsledky podkladové studie pro vznik CERPEK

ČEJKOVÁ, Ingrid

Basic information

Original name

Rozvoj pedagogických kompetencí vysokoškolských učitelů : Výsledky podkladové studie pro vznik CERPEK

Name (in English)

The Development of University Teachers’ Pedagogical Competence : The Results of Background Research and the Establishment of CERPEK

Authors

ČEJKOVÁ, Ingrid (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

XVII. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, 29.–30. 1. 2018, Olomouc, 2018

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/18:00102446

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

začínající vysoškoškolský učitel; vzdělávací potřeby; vysokoškolská pedagogika

Keywords in English

beginner high school teacher; educational needs; university pedagogy

Tags

Tags

International impact
Změněno: 15/4/2019 09:20, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Abstract

V originále

Jaká je profesní identita vysokoškolských učitelů, jejich pojetí výuky a vzdělávací potřeby v oblasti pedagogiky? To jsou otázky, na které Masarykova univerzita hledala odpovědi skrze kvalitativní výzkum. Ukázalo se, že řada vysokoškolských učitelů sebe samé jako učitele nevnímá. Navíc u nich často absentuje pedagogické vzdělání, což generuje řadu vzdělávacích potřeb, např. v oblasti přípravy výuky a zapojování studentů do výuky. Tato situace se odráží také v nevyhraněném pojetí výuky vysokoškolských učitelů. Na tyto výsledky univerzita reagovala založením Centra rozvoje pedagogických kompetencí (CERPEK), které organizuje jednoletý vzdělávací program pro začínající vysokoškolské učitele. Na konferenci bychom rádi referovali o výsledcích výzkumné studie a efektech vzdělávacího programu.

In English

What is the professional identity of university teachers, their concept of teaching and what are their pedagogical training needs? Masaryk University sought answers to these questions in a qualitative research project, which showed that many teachers do not perceive themselves as such. It also showed that they often lack pedagogical training, which is in turn reflected in the fact that these teachers are often unsure of themselves in a variety of pedagogical areas, e.g. course preparation and student involvement in the classroom setting. It also manifests itself in an unclear concept of university teaching. Masaryk has reacted to this situation by establishing the Pedagogical Competence Development Centre, which is organizes educational programs for junior teaching staff.

Links

MUNI/A/1028/2017, interní kód MU
Name: Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení
Investor: Masaryk University, Category A