FONIOKOVÁ, Zuzana. History, Storytelling, and Narrative Construction of Reality in Graham Swift’s Waterland. Revue Belge de Philologie et de Histoire / Belgisch Tijdschrift voor Filologie en Geschiedenis. 2017, vol. 95, No 3, p. 561-574. ISSN 0035-0818.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name History, Storytelling, and Narrative Construction of Reality in Graham Swift’s Waterland
Name in Czech Historie, vyprávění a narativní konstrukce reality v Zemi vod Grahama Swifta
Authors FONIOKOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Revue Belge de Philologie et de Histoire / Belgisch Tijdschrift voor Filologie en Geschiedenis, 2017, 0035-0818.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60205 Literary theory
Country of publisher Belgium
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00100502
Organization unit Faculty of Arts
UT WoS 000468316300006
Keywords (in Czech) Historiografická metafikce; Postmodernismus; Historie a fikce; Graham Swift; Penelope Lively; Julian Barnes
Keywords in English Historiographic Metafiction; Postmodernism; History and Fiction; Graham Swift; Penelope Lively; Julian Barnes
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Fonioková, Ph.D., učo 39866. Changed: 5/4/2020 13:14.
Abstract
This paper discusses the ways in which Graham Swift's Waterland, like other works of historiographic metafiction, thematizes the problem of historiography as narrative construction of the past guided by certain rules and conventions. Waterland demonstrates how thin the boundary between history and stories can possibly become, while resisting the postmodern temptation of equating historiography with fiction. Comparisons to two other works of historiographic metafiction, Penelope Lively’s Moon Tiger and Julian Barnes’s Flaubert’s Parrot, are made where appropriate to illustrate how the level of present dominates over the actual story of the past in historiographic metafiction and to support the paper’s claim that by questioning the objectivity of history such novels do not aim to erase the boundary between factual and fictional narration.
Abstract (in Czech)
Článek analyzuje způsoby, jimiž román G. Swifta Země vod - podobně jako další díla historiografické metafikce - zpracovává problematiku historiografie jako narativní konstrukce minulosti, která se řídí určitými pravidly a konvencemi. Země vod poukazuje na tenkou hranici mezi historií a příběhy, přičemž ale nepodléhá postmodernímu pokušení klást rovnítko mezi dějepisectví a fikci. Článek dále odkazuje na dvě další díla historiografické metafikce, Flaubertova papouška od J. Barnese a Moon Tiger od P. Livelyové. Tyto odbočky slouží k ilustraci skutečnosti, že v historiografické metafikci dominuje rovina přítomnosti vyprávění nad vlastním příběhem minulosti, a podpírají argument prezentovaný v tomto článku, tj. že přes zpochybňování objektivity historie si romány tohoto typu nekladou za cíl smazat hranici mezi faktuálním a fikčním vyprávěním.
PrintDisplayed: 25/4/2024 06:24