D 2015

Emotional Literacy in Organizations. On the intersection of sociological and psychological phenomena

ABRAMUSZKINOVÁ PAVLÍKOVÁ, Eva, Blahoslav ROZBOŘIL a Pavel ŽIARAN

Základní údaje

Originální název

Emotional Literacy in Organizations. On the intersection of sociological and psychological phenomena

Autoři

ABRAMUSZKINOVÁ PAVLÍKOVÁ, Eva (203 Česká republika), Blahoslav ROZBOŘIL (203 Česká republika, domácí) a Pavel ŽIARAN (703 Slovensko)

Vydání

1. vyd. BRNO, 18TH INTERNATIONAL CONFERENCE ENTERPRISE AND COMPETITIVE ENVIRONMENT, od s. 20-26, 7 s. 2015

Nakladatel

MENDEL UNIV BRNO

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50901 Other social sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00100503

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7509-342-4

UT WoS

000380464000003

Klíčová slova česky

emoce, ekomika, sociologie emocí, očekávání, racionalita, emoční gramotnost

Klíčová slova anglicky

emotions; economics; sociology of emotions; expectation; rationality; emotional literacy

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 4. 2018 10:38, doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.

Anotace

ORIG CZ

V originále

The theoretical framework is focused on sociological dimension of emotions. Managerial world is traditionally supposed to be entirely rational, whereas emotions were considered as psychological or physiological phenomena. Research shows that emotion in the sociological perspective of the organizations can become a key success concept of the organization. Moreover, the intercultural background may be an influential issue related to emotional behaviour of managers, employees or businessmen. The theoretical framework is based on the theory of emotions as a social phenomena, as mentioned by R. Collins or T. D. Kemper. The paper also presents concepts of organizational sociology as mentioned by A. Hochschield. Emotions from the sociological perspective seem to be an important aspect which has influence on a key success of people in organizations. The second part of the paper presents an empirical research, based on the in-class behavioural experiments (n = 157), showing which emotion-related behavioural aspects correlate with the tendency to be a manager/leader (we call them "fixed" behavioural aspects or "ingredients"). On the other hand we have identified other set of emotion-related behavioural aspects that do not correlate with the preference to be a leader (and we call them "optional" aspects or "organizational flavours"). Consequently, based on the findings, we call for the need to establish an "emotional literacy" as a part of the HR management, so that the leaders can to create emotionally healthy and well functioning organizations.

Česky

Teoretický rámec je zaměřen na sociologický rozměr emocí. Manažerský svět je tradičně považován za zcela racionální, zatímco emoce jsou považovány za psychologické nebo fyziologické jevy. Výzkum ukazuje, že emoce v sociologické perspektivě organizací se mohou stát klíčovým úspěchem organizace. Navíc interkulturní pozadí může být vlivnou otázkou týkající se emočního chování manažerů, zaměstnanců nebo podnikatelů. Teoretický rámec vychází z teorie emocí jako společenského jevu, jak uvádí R. Collins nebo T. D. Kemper. Práce také představuje pojmy organizační sociologie, jak uvádí A. Hochschield. Emoce ze sociologického hlediska se zdají být důležitým aspektem, který má vliv na klíčový úspěch lidí v organizacích. Druhá část práce představuje empirický výzkum založený na in-class behaviorálních experimentech (n = 157), který ukazuje, které aspekty chování související s emocemi korelují s tendencí být manažerem / vůdcem (nazýváme je "fixní" behaviorální aspekty nebo "složky"). Na druhou stranu jsme zjistili další soubor aspektů chování souvisejících s emocí, které neodpovídají přednostem vůdce (a nazýváme je "volitelné" aspekty nebo "organizační příchutě"). V důsledku toho na základě zjištění vyzýváme k potřebě vytvořit "emoční gramotnost" jako součást řízení lidských zdrojů tak, aby vůdcové mohli vytvářet emocionálně zdravé a dobře fungující organizace.
Zobrazeno: 3. 11. 2024 18:10