DREXLEROVÁ, Anna. Jak vidím své žáky − hodnoticí úsudek učitelky o jednotlivých žácích v 6. třídě (How I See My Pupils − Teacher’s Judgment about Individual Pupils of Sixth Grade). Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2017, vol. 11, No 2, p. 53-72. ISSN 1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2018.54.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak vidím své žáky − hodnoticí úsudek učitelky o jednotlivých žácích v 6. třídě
Name in Czech Jak vidím své žáky − hodnoticí úsudek učitelky o jednotlivých žácích v 6. třídě
Name (in English) How I See My Pupils − Teacher’s Judgment about Individual Pupils of Sixth Grade
Authors DREXLEROVÁ, Anna (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2017, 1802-4637.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00120358
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2018.54
Keywords (in Czech) hodnocení žáků; hodnoticí úsudek učitele; diferencované jednání učitele; vztah mezi učitelem a žáky
Keywords in English assessment; teacher judgment; teachers’ differential behaviour; teacher-student relationships
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Changed: 20/5/2022 17:32.
Abstract
Předložená studie se zabývá tvorbou a následným vývojem hodnoticího úsudku učitele o jednotlivých žácích. K zjištění hodnoticího úsudku byla využita metoda opakovaných polostrukturovaných rozhovorů s učitelkou 2. stupně základní školy. Hlavním výsledkem případové studie je zjištění, že učitelčin hodnoticí úsudek se časem proměňuje. S postupujícím školním rokem se zmenšuje skupina žáků, které učitelka hodnotí jako vynikající, a zvětšuje se skupina žáků průměrných. Učitelka si své hodnoticí úsudky utváří primárně na základě dvou vnímaných faktorů, a to komunikativnosti a školní výkonnosti žáků, přičemž důležitou roli hrají také nadání žáků a jejich snaha. Na základě hodnoticích úsudků učitelky se formuje její diferencované jednání k žákům.
Abstract (in English)
The aim of this study is to describe formation and successive progression of teacher’s judgments about individual pupils. To reveal the teacher’s judgment repeated semi-structured interviews with a second grade teacher were used. The fact that the teacher’s judgment about pupils is changing in the course of time is the main result of this case study. The group of pupils judged as excellent gradually decreases during the school year, while the group of average pupils increases. Teacher’s judgments are based primarily on two factors: the way how pupils communicate and their school results. Natural abilities and efforts of the pupils are also considered by a teacher. Based on her judgment, the teacher’s differential behaviour towards individual pupils is formed.
Links
MUNI/A/0960/2016, interní kód MUName: Procesy učení v různých sociálních prostředích
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 15/10/2024 07:36