J 2017

Linguistic Landscapes als Forschungsgebiet und sprachdidaktisches Potential

JANÍKOVÁ, Věra

Basic information

Original name

Linguistic Landscapes als Forschungsgebiet und sprachdidaktisches Potential

Name in Czech

Jazykové krajiny jako oblast výzkumu a potenciál pro didaktiků jazyků

Name (in English)

Linguistic Landscapes as Area of Research and the Potential of Language Didactics

Authors

JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Aussiger Beiträge. Germanistische Schriftenreihe aus Forschung und Lehre, Wien, Univerzita J.E. Purkyně, 2017, 1802-6419

Other information

Language

German

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Austria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/17:00100512

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

jazykové krajiny; výzkumné paradigma; didaktika cizích jazyků; výzkum

Keywords in English

linguistic landscape; scholarly paradigm; foreign language didactics; research

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 23/4/2018 09:54, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Die linguistic landscapes als alltägliches Phänomen vermitteln neben der unmittelbaren Konfrontation mit der gesellschaftlichen Wirklichkeit auch Einblicke in die spezifischen, kulturell vorstrukturierten Kommunikationssituationen, die auch für den Fremdsprachenunterricht interessante Impulse bieten können. Der Beitrag befasst sich mit den linguistic landscapes als wissenschaftlichem Paradigma in seinen verschiedenen Erscheinungsformen. Besonderes Augenmerk wird dabei auf das aktuelle Paradigma gelegt, das auch für das Forschungsfeld des Fremdsprachenlernens und -lehrens eine erweiterte empirische Basis schafft. Im Anschluss daran wird das sprachdidaktische Potential von Sprachlandschafte fokussiert, indem auf die sprachliche Vielfalt eingegangen wird, die in der Stadt Brünn überall im öffentlichen Raum feststellbar ist. Das Projekt „Linguistic landscapes von Brünn (Brno)“ spiegelt nicht nur die Sprachkontakte und die Sprachenpolitik in diesem Raum wider, sondern macht auch die hier ablaufenden Kulturkontakte transparent und zeigt, wie der öffentliche Raum als Diskursplattform genutzt wird.

In Czech

Jazykové krajiny (Linguistic Lanscapes) jako fenomény každodenního života představují bezprostřední konfrontaci se společenskou realitou, stejně jako vhled do specifických, kulturně podmíněných komunikačních situací, které poskytují podnětné impulsy i pro výuku cizích jazyků. Příspěvek se zabývá jazykovými krajinami v jejich různých podobách z pohledu výzkumného paradigmatu. Zvláštní pozornost je zde zaměřena na současný přístup při jejich zkoumání, který je relevantní i pro výzkumné pole didaktiky cizích jazyků. V následující části je nastíněn didaktický potenciál pro výuku cizích jazyků, přičemž je pozornost exemplárně zacílená na jazykovou rozmanitost, která je charakteristická pro Brno jako urbánní prostor. V poslední části je představen projekt „Jazykové krajiny v Brně“, v němž se odráží jazykový kontakt i jazyková politika tohoto prostoru, stejně jako v něm v minulosti i současnosti probíhající kulturní kontakty. Zároveň je poukázáno na to, jakým způsobem je urbánní prostor využíván jako diskusní platforma.

Links

MUNI/A/1277/2016, interní kód MU
Name: Výzkum učení a vyučování cizím jazykům (Acronym: AKTEV VI.)
Investor: Masaryk University, Category A