ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ. Život Karla – příběh učitele v socialistickém Československu (Karel's Life – the Story of a Teacher in Socialist Czechoslovakia). Orbis Scholae. Karolinum, 2017, vol. 11, No 1, p. 31-52. ISSN 1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2018.56.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Život Karla – příběh učitele v socialistickém Československu
Name (in English) Karel's Life – the Story of a Teacher in Socialist Czechoslovakia
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Dana KNOTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Orbis Scholae, Karolinum, 2017, 1802-4637.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00095607
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2018.56
Keywords (in Czech) komunismus; soudobé dějiny školství v Československu; životní příběh učitele; biografická metoda
Keywords in English communism; contemporary history of schooling in Czechoslovakia; life history of teacher; biographic method
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 27/4/2018 08:47.
Abstract
Studie představuje životní příběh učitele, který většinu svého života prožil v době komunismu, přičemž během své učitelské kariéry vyučoval na několika školách a dožil se i pádu komunistického režimu v roce 1989. Výzkum je založen na biografické metodě, ale využili jsme rovněž rozhovory s kolegy a žáky učitele, studovali jsme rovněž relevantní archívní dokumenty i další sekundární zdroje. Životní příběh učitele přinesl poznatky nejenom o každodenním životě škol a učitelské profesi, ale také o školství v době nastupující komunistické diktatury. Náš výzkum rovněž ukázal, že (náhlá) úmrtí pamětníků mohou výrazně ovlivnit využití biografické metody. Na základě našeho výzkumu se domníváme, že studium životních příběhů učitelů má velký potenciál nejen odhalovat nové poznatky o životě a profesi učitele v totalitní společnosti, ale také to, jaká byla každodenní realita komunistického režimu i tehdejšího školství.
Abstract (in English)
This study is a reconstruction of the life history of a teacher who lived most of his life in the communist era, teaching at several schools, and lived to witness the fall of the communist regime in 1989. The research is based on the biographic method but we have also drawn on interviews with colleagues and pupils of the teacher, studied relevant archive documents, school yearbooks and other secondary sources. The life history of the teacher presents information not only on everyday life of schools and the teaching profession but also on education during the rise of the communist dictatorship. Our research also revealed that (sudden) deaths of witnesses of certain events may have a significant effect of the applicability of the biographic method. The research leads us to believe that studying life stories of teachers holds a great potential for uncovering new information on lives and teachers in totalitarian society but also the everyday reality of the communist regime and the education of the period.
Links
GA14-05926S, research and development projectName: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 19/7/2024 00:17