J 2018

Doprovázení členů skautu v obtížných životních situacích

RŮŽIČKOVÁ, Jana and Monika PUNOVÁ

Basic information

Original name

Doprovázení členů skautu v obtížných životních situacích

Name (in English)

Counselling in the Difficult Life Situations of Scout Troop Members

Authors

RŮŽIČKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Monika PUNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Sociální práce - Sociálna práca, Brno, Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2018, 1213-6204

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50403 Social topics

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/18:00102492

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

counselling; mentor; scouting; scout; scoutmaster; life situation

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 5/8/2019 17:39, doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D.

Abstract

V originále

CÍL: Předkládaný empirický text hledá odpovědi na základní výzkumnou otázku „Jaký mají postoj k doprovázení svých členů v obtížných životních situacích činovníci vybraných skautských oddílů a členové oddílů?“ TEORETICKÁ VÝCHODISKA: V rámci konceptualizace je definován koncept doprovázení a objasněny pojmy skauting, činovník, člen, životní situace a postoj. METODY: Pro zodpovězení otázky byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie. Dílčí výzkumné otázky jsou zaměřeny na kognitivní, emocionální a behaviorální složku postojů. Nástrojem sběru dat byly polostrukturované rozhovory s osmi respondenty – činovníky i členy skautského hnutí. Data byla zpracována na základě otevřeného kódování. VÝSLEDKY: V rámci interakcí mezi skautskými činovníky a jejich členy dochází k přesahu čistě zájmové činnosti k něčemu, co lze charakterizovat jako doprovázení, které má nikoliv profesionální, ale laickou podobu. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Závěry práce lze potenciálně využít v sociální práci s dětmi a mládeží. V rámci intervencí do životních situací dětí a dospívajících – při zvyšování jejich blaha by bylo vhodné, aby se role sociálních pracovníků i skautských činovníků stávaly více komplementárními, a to při vědomí odlišnosti jejich působení.

In English

OBJECTIVES: This empirical essay is aimed at finding answers to the elementary research question: “What attitudes do scout-masters and members of scout troops adopt towards counselling their members in difficult life situations?” THEORETICAL BASE: The theoretical conceptualization defines counselling, scouting and scout-master, member of the scout troop, life situation and attitude. METHODS: A qualitative strategy was chosen to answer the research question. Partial research questions focus on the cognitive, emotional and behavioural component of attitudes. The tool for collecting data included semi-structured interviews with eight respondents – officials and members of the Scout Movement. Data was processed based on open coding. OUTCOMES: In the context of interactions between scout-masters and members of scout troops, there is an overlap of purely interest-based activity with something that can be characterized as counselling, not professional but laic. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: Conclusions can be potentially used in social work with children and youth. In the context of interventions in the life situations of children and adolescents – in enhancing their well-being, it would be useful for the roles of social workers and scout-masters to become more complementary, and aware of the differences in their functions.

Files attached