Detailed Information on Publication Record
2017
Views of Students on the Student Evaluation of Sports Teaching
VALKOUNOVÁ, Eva and Vladimír JŮVABasic information
Original name
Views of Students on the Student Evaluation of Sports Teaching
Name in Czech
Vybrané pohledy studentů na studentské hodnocení sportovní výuky
Authors
VALKOUNOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vladimír JŮVA (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Proceedings of the 11th International Conference on Kinanthropology, p. 528-537, 10 pp. 2017
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
RIV identification code
RIV/00216224:14510/17:00100531
Organization unit
Faculty of Sports Studies
ISBN
978-80-210-8917-4
UT WoS
000467203700053
Keywords (in Czech)
kvalita výuky; vysokoškolská sportovní výuka; zpětná vazba; studentské hodnocení výuky (SHV)
Keywords in English
quality of teaching; university sports teaching; feedback; student evaluation of teaching (SET)
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 21/11/2019 08:32, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
V originále
As a result of stricter requirements for quality of university teaching, the importance of student evaluation of teaching (SET) increases. The paper is focused on SET at the Faculty of Sports Studies Masaryk University (FSpS MU). It deals with specific aspects of the university sports teaching and the related requirements of the SET. The aim of the empirical qualitative research was to find out the views on the SET of selected FSpS MU students. The focus group research method was used. The research sample consisted of four purposively selected respondents, two from the doctorate study and two from the postgraduate master studies. The results of the survey show that the decreasing number of completed SET is mainly related to the reluctance of students to spend their free time filling in the SET, feeling unnecessary repetition of SET and inadequate feedback from teachers. Students who complete a SET are likely to be especially those who are either very satisfied or very dissatisfied with the teaching. On the basis of the research carried out, we present suggestions that can contribute to a more efficient use of student evaluation of university sports teaching.
In Czech
V souvislosti s požadavky na kvalitu terciárního vzdělávání vzrůstá také význam studentského hodnocení výuky (SHV). Příspěvek je konkrétně zaměřen na SHV na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU). Zabývá se některými specifiky vysokoškolské sportovní výuky a s tím souvisejícími požadavky na SHV. Cílem empirického kvalitativního výzkumného šetření bylo zjistit názory na SHV u vybraných studentů FSpS MU. Byla použita výzkumná metoda focus group. Výzkumný vzorek tvořili čtyři záměrně vybraní informanti, dva z doktorského a dva z navazujícího magisterského studia. Výsledky uskutečněného šetření naznačují, že klesající počet vyplněných SHV především souvisí s neochotou studentů věnovat svůj volný čas vyplňování SHV, s pocitem zbytečného opakování SHV a s nedostatečnou zpětnou vazbou od vyučujících. Ke studentům, kteří vyplňují SHV, pak patrně patří zejména ti, kteří jsou buď výrazně spokojeni, nebo naopak velmi nespokojeni s absolvovanou výukou. Na základě provedeného výzkumného šetření uvádíme v závěru příspěvku některé podněty, které mohou přispět k efektivnějšímu využívání studentského hodnocení vysokoškolské sportovní výuky.