HOVOŘÁKOVÁ, Ivana. Používání paměťových strategií nevidomými studenty při učení se angličtině (Usage of memory language learning strategies in blind students of English). Speciální pedagogika. Univerzita Karlova, 2017, vol. 27, 3-4, p. 225-235. ISSN 1211-2720.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Používání paměťových strategií nevidomými studenty při učení se angličtině
Name (in English) Usage of memory language learning strategies in blind students of English
Authors HOVOŘÁKOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Speciální pedagogika, Univerzita Karlova, 2017, 1211-2720.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00100532
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Strategie učení se cizímu jazyku; paměťové strategie; anglický jazyk; nevidomí; případová studie
Keywords in English Language learning strategies; memory strategies; English language; the blind; case study
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 10/4/2018 14:19.
Abstract
Tento článek prezentuje dílčí výsledky výzkumu strategií učení se cizímu jazyku u nevidomých studentů, kteří se učí angličtinu jako cizí jazyk. Výzkum byl realizován jako vícečetná případová studie s využitím smíšeného výzkumného designu. Výzkumný soubor tvořilo osm nevidomých studentů českých vysokých škol. Data byla sbírána pomocí inventáře strategií Oxfordové (Strategy Inventory for Language Learning) a polostrukturovaných rozhovorů. Prezentovány jsou výsledky deklarovaného využívání paměťových strategií dle klasifikace Oxfordové. Některé strategie nejsou nebo nemohou být nevidomými studenty využívány (např. sémantické mapy, používání vizuálních představ, mechanické techniky, používání vjemů a fyzického ztvárnění). Rozdíl byl také zjištěn v užívání paměťových strategií nevidomými a intaktní populací (prům.=3,13; srov. prům.=2,26 u intaktní populace studentů gymnázií, Vlčková, 2007).
Abstract (in English)
The article presents partial findings of the research of language learning strategies in blind students studying English language as a foreign language. The research was carried out as a case study using mixed methods approach. The research sample comprised eight blind students of Czech universities. Data was collected by Strategy Inventory for Language Learning (Oxford) and semi-structured interviews. In this article, declared usage of memory strategies according to Oxford’s classification is presented. Some strategies are not or can not be use dat all by blind students (e.g. semantic maps, using imagery, using mechanical techniques, using physical response or sensation). A difference between using memory strategies by the blind and the sighted was found (avg.=3,13; comp. avg.=2,26 in sighted students of grammar schools, Vlčková, 2007).
Links
MUNI/A/1277/2016, interní kód MUName: Výzkum učení a vyučování cizím jazykům (Acronym: AKTEV VI.)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 10/7/2024 04:18