URBAN, Jan, Tomáš CHABADA and Jan SKALÍK. Metodika hodnocení dopadů klimatických kampaní (Methodology for evaluation of effects of climate campaigns). 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Metodika hodnocení dopadů klimatických kampaní
Name (in English) Methodology for evaluation of effects of climate campaigns
Authors URBAN, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Tomáš CHABADA (703 Slovakia, belonging to the institution) and Jan SKALÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Cert., accred., approved methodology, spec. maps, medical, hist. methods
Field of Study 50901 Other social sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Plný text metodiky
RIV identification code RIV/00216224:14230/18:00094453
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English climate change campaigns; evaluation of causal effects; effect size; climate mitigation
Technical parameters Smlouva o využití výsledků dosažených při řešení projektu výzkumu a vývoje uzavřená 26.1.2018 Smluvní strany: Masarykova univerzita (příjemce) Sídlem: Žerotínovo náměstí 617/9, 601 77 Brno IČ: 00216224 Zastoupená: doc. PhDr. Mikulášem Bekem, Ph.D., rektorem a CI2, o.p.s. (spolupříjemce) Sídlem: Jeronýmova 337/6, 252 19 Rudná IČ: 26415585 Zastoupená: Josefem Novákem, ředitelem Výsledek TD03000282-2017V002: Metodika pro hodnoceni efektu klimatických kampaní Příjemce využije tento výsledek projektu ve své další výzkumné a výukové činnosti a veřejným šířením na nevýlučném a nediskriminačním základě na webové stránce www.uhlikovastopa.cz. Spolupříjemce využije tento výsledek projektu veřejným šířením na nevýlučném a nediskriminačním základě na webové stránce www.uhlikovastopa.cz.
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 18/4/2018 09:35.
Abstract
Tato metodika stanovuje rámec pro provádění hodnotících studií zaměřených na hodnocení kauzálního dopadu kampaní na individuální mitigační nebo adaptační chování, anebo na motivační faktory takového chování (např. postoje, znalosti a představy). Metodika vychází z osvědčených postupů kauzálního usuzování (Rubin, 1974) a je postavena na využití kvantitativních experimentálních a kvazi-experimentálních postupů. Tím, že tato metodika umožňuje měřit a zvyšovat kauzální efekty kampaní, přispívá i ke zvyšování jejich ekonomické efektivity. Metodika je rozdělena do tematických kapitol pokrývajících. (i) výběr cílových indikátorů; (ii) způsoby odhadu kauzálního efektu; (iii), posuzování velikosti efektu; (iv) výběr odpovídající úrovně hodnocení; (v) výběr realizátora hodnocení. Novost: Podobná metodika pro hodnocení kauzálních dopadů klimatických kampaní (ani kampaní obecně), která by vycházela z osvědčených postupů pro zkoumání kauzálního efektu, nebyla doposud v ČR zpracována.
Abstract (in English)
This certified methodology sets the framework for evaluation of causal effects of climatic campaigns aiming at the change of individual mitigation and adaptation behavior and its factors (attitudes, knowledge and beliefs). This methodology is based on well-established approaches of causal inference (Rubin, 1974) and uses quantitative experimental and quasi-experimental approaches. By allowing quantification and strengthening of causal effects of campaigns, it also helps to improve their economic efficiency. The methodology is divided into five thematic chapters covering the following topics: (i) selection of impact indicators; (ii) approaches to causal inference; (iii) effect size measurement and interpretation; (iv) selection of evaluation study type; (v) selection of evaluators. Novelty: Similar methodology focusing on evaluation of causal effects of climatic campaigns (and even of campaigns in general), grounded in well-established approaches of causal inference, has not been prepared in CR.
Links
TD03000282, research and development projectName: Nástroje pro hodnocení dopadu kampaní zaměřených na snížení individuálních emisí skleníkových plynů (Acronym: EVACO2)
Investor: Technology Agency of the Czech Republic
PrintDisplayed: 25/4/2024 18:28