J 2018

Zkušenost ze zahraničí jako stimulátor transformace identity jedince

SEDLÁKOVÁ, Markéta

Basic information

Original name

Zkušenost ze zahraničí jako stimulátor transformace identity jedince

Name in Czech

Zkušenost ze zahraničí jako stimulátor transformace identity jedince

Name (in English)

Experience from abroad as a stimulator of the transformation of an individual's identity

Authors

SEDLÁKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Sociální pedagogika | Social Education, Zlín, 2018, 1805-8825

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00102589

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

identita; diskurzivní analýza; sebereflexe; sociální norma; osobnostní rozvoj; interkulturní inteligence; sociální pedagogika; sociální praktiky; každodenní zkušenost

Keywords in English

identity; discourse analysis; self-reflection; social norm; personality development; intercultural intelligence; social pedagogy; social practices; everyday experience

Tags

Reviewed
Změněno: 25/3/2019 20:28, Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.

Abstract

V originále

Text pojednává o potenciálu transformace identity jedince prostřednictvím dlouhodobějšího pobytu v zahraničí. Každodennost vědění, které produkujeme a recipujeme, je vázán na konkrétní sociální kontexty. Jejich dočasná proměna je zdrojem přehodnocení (za)žitých struktur a prostorem pro rozvoj a sebereflexi. Kulturní a sociální normy sociální reality jednotlivců mohou zřetelněji vystoupit v momentu ztráty kontaktu s jejich přirozeným prostředím. Odlišné jazykové rozhraní přináší nové sítě významů a typizací. Z hlediska osobnostního rozvoje a celoživotního učení se jedná o proces konstituce identity, který demonstrujeme za pomoci využití diskurzivní analýzy. V obecném měřítku studie směřuje k podpoře diverzity jako zdroje ve vzdělávání a možnostem tréninku interkulturní inteligence.

In English

The text discusses the potential of a transformation of an individual's identity through long-term residence abroad. The everyday knowledge we produce and receive is connected to specific social contexts. Their temporary transformation is a source of reassessment of the structure and the space for selfreflection. The cultural and social norms of the social reality of individuals can be more expressive when they lose contact with their natural environment. Different language interfaces bring new networks of meanings and typing. From the point of view of personality development and lifelong learning, this is a process of constitution of identity, which we demonstrate through the use of discourse analysis. The general goal of this study is to promote diversity as a resource in education and the potential of intercultural intelligence training.

Links

MUNI/A/1042/2017, interní kód MU
Name: Sociálně pedagogický aspekt ve výzkumu (Acronym: VyZsocpeD)
Investor: Masaryk University, Category A