Detailed Information on Publication Record
2018
Zkušenost ze zahraničí jako stimulátor transformace identity jedince
SEDLÁKOVÁ, MarkétaBasic information
Original name
Zkušenost ze zahraničí jako stimulátor transformace identity jedince
Name in Czech
Zkušenost ze zahraničí jako stimulátor transformace identity jedince
Name (in English)
Experience from abroad as a stimulator of the transformation of an individual's identity
Authors
SEDLÁKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Sociální pedagogika | Social Education, Zlín, 2018, 1805-8825
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00102589
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
identita; diskurzivní analýza; sebereflexe; sociální norma; osobnostní rozvoj; interkulturní inteligence; sociální pedagogika; sociální praktiky; každodenní zkušenost
Keywords in English
identity; discourse analysis; self-reflection; social norm; personality development; intercultural intelligence; social pedagogy; social practices; everyday experience
Tags
Reviewed
Změněno: 25/3/2019 20:28, Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
V originále
Text pojednává o potenciálu transformace identity jedince prostřednictvím dlouhodobějšího pobytu v zahraničí. Každodennost vědění, které produkujeme a recipujeme, je vázán na konkrétní sociální kontexty. Jejich dočasná proměna je zdrojem přehodnocení (za)žitých struktur a prostorem pro rozvoj a sebereflexi. Kulturní a sociální normy sociální reality jednotlivců mohou zřetelněji vystoupit v momentu ztráty kontaktu s jejich přirozeným prostředím. Odlišné jazykové rozhraní přináší nové sítě významů a typizací. Z hlediska osobnostního rozvoje a celoživotního učení se jedná o proces konstituce identity, který demonstrujeme za pomoci využití diskurzivní analýzy. V obecném měřítku studie směřuje k podpoře diverzity jako zdroje ve vzdělávání a možnostem tréninku interkulturní inteligence.
In English
The text discusses the potential of a transformation of an individual's identity through long-term residence abroad. The everyday knowledge we produce and receive is connected to specific social contexts. Their temporary transformation is a source of reassessment of the structure and the space for selfreflection. The cultural and social norms of the social reality of individuals can be more expressive when they lose contact with their natural environment. Different language interfaces bring new networks of meanings and typing. From the point of view of personality development and lifelong learning, this is a process of constitution of identity, which we demonstrate through the use of discourse analysis. The general goal of this study is to promote diversity as a resource in education and the potential of intercultural intelligence training.
Links
MUNI/A/1042/2017, interní kód MU |
|