SEDLÁKOVÁ, Markéta. Zkušenost ze zahraničí jako stimulátor transformace identity jedince (Experience from abroad as a stimulator of the transformation of an individual's identity). Sociální pedagogika | Social Education. Zlín, 2018, roč. 6, No 1, p. 71-88. ISSN 1805-8825. Available from: https://dx.doi.org/10.7441/soced.2018.06.01.05.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zkušenost ze zahraničí jako stimulátor transformace identity jedince
Name in Czech Zkušenost ze zahraničí jako stimulátor transformace identity jedince
Name (in English) Experience from abroad as a stimulator of the transformation of an individual's identity
Authors SEDLÁKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sociální pedagogika | Social Education, Zlín, 2018, 1805-8825.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00102589
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.7441/soced.2018.06.01.05
Keywords (in Czech) identita; diskurzivní analýza; sebereflexe; sociální norma; osobnostní rozvoj; interkulturní inteligence; sociální pedagogika; sociální praktiky; každodenní zkušenost
Keywords in English identity; discourse analysis; self-reflection; social norm; personality development; intercultural intelligence; social pedagogy; social practices; everyday experience
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D., učo 252937. Changed: 25/3/2019 20:28.
Abstract
Text pojednává o potenciálu transformace identity jedince prostřednictvím dlouhodobějšího pobytu v zahraničí. Každodennost vědění, které produkujeme a recipujeme, je vázán na konkrétní sociální kontexty. Jejich dočasná proměna je zdrojem přehodnocení (za)žitých struktur a prostorem pro rozvoj a sebereflexi. Kulturní a sociální normy sociální reality jednotlivců mohou zřetelněji vystoupit v momentu ztráty kontaktu s jejich přirozeným prostředím. Odlišné jazykové rozhraní přináší nové sítě významů a typizací. Z hlediska osobnostního rozvoje a celoživotního učení se jedná o proces konstituce identity, který demonstrujeme za pomoci využití diskurzivní analýzy. V obecném měřítku studie směřuje k podpoře diverzity jako zdroje ve vzdělávání a možnostem tréninku interkulturní inteligence.
Abstract (in English)
The text discusses the potential of a transformation of an individual's identity through long-term residence abroad. The everyday knowledge we produce and receive is connected to specific social contexts. Their temporary transformation is a source of reassessment of the structure and the space for selfreflection. The cultural and social norms of the social reality of individuals can be more expressive when they lose contact with their natural environment. Different language interfaces bring new networks of meanings and typing. From the point of view of personality development and lifelong learning, this is a process of constitution of identity, which we demonstrate through the use of discourse analysis. The general goal of this study is to promote diversity as a resource in education and the potential of intercultural intelligence training.
Links
MUNI/A/1042/2017, interní kód MUName: Sociálně pedagogický aspekt ve výzkumu (Acronym: VyZsocpeD)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 26/4/2024 22:18