HRADECKÁ, Pavla and Gabriela VACEKOVÁ. Hybrid v systému regionálního školství? Postavení a specifika uměleckého vzdělávání v ČR (A hybrid in the regional education system? The position and specifics of arts education in the Czech Republic). Online. In Klímová, V., Žítek, V. XXI. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. Brno: Masarykova univerzita, 2018, p. 754-761. ISBN 978-80-210-8969-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hybrid v systému regionálního školství? Postavení a specifika uměleckého vzdělávání v ČR
Name (in English) A hybrid in the regional education system? The position and specifics of arts education in the Czech Republic
Authors HRADECKÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Gabriela VACEKOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution).
Edition Brno, XXI. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků, p. 754-761, 8 pp. 2018.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50902 Social sciences, interdisciplinary
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
RIV identification code RIV/00216224:14560/18:00102593
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-8969-3
Keywords (in Czech) vzdělávací politika; umělecké vzdělávání; ZUŠ; regionální školství; hybridita; Česká republika
Keywords in English education policy; arts education; primary arts schools; regional education; hybridity; Czech Republic
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 1/2/2019 10:09.
Abstract
Umělecké vzdělávání je v české vzdělávací soustavě pevně zakotveno. Jasná návaznost mezi jednotlivými rámcovými vzdělávacími programy a prostor věnovaný základním uměleckým školám poukazuje na důležitou pozici těchto škol v systému regionálního školství ČR. Cílem příspěvku je na základě deskripce historického vývoje, obsahové a kauzální analýzy současného stavu uměleckého vzdělávaní v ČR a syntézy takto získaných poznatků vymezit jeho specifika a navrhnout další směr výzkumu v dané oblasti, a to zejména ve vztahu k vzdělávací politice a reformě financování regionálního školství ČR. Hlavním zjištěním příspěvku je, že komplexní systém uměleckého vzdělávání v ČR je svou strukturou, provázaností či způsobem financování unikátní a současně vykazuje prvky hybridity, čímž otevírá nové problémové otázky vyžadující systémové řešení. Kromě teoretických a praktických přínosů plynoucích z naplnění vytyčeného cíle nabízíme náměty a prostor pro diskusi v oblastech, které přesahují meze řešené problematiky v rámci předkládaného příspěvku.
Abstract (in English)
Arts education is firmly embedded in the Czech education system. The clear connection between individual Framework Education Programmes and the attention paid to the primary arts schools emphasises the important position of these schools in the regional education system in the Czech Republic. The main aims of the paper are to define the specifics of arts education on the basis of a description of the historical development and contents; to present a causal analyses of the current state of arts education in the Czech Republic; to offer a synthesis of the obtained findings; and to propose a new direction for research in the area, especially in relation to education policy and reforms related to funding regional education in the Czech Republic. The main findings of the paper are that the complex system of arts education in the Czech Republic is unique in its structure, interconnection, and funding methods. At the same time, the arts education displays elements of hybridity by raising new issues requiring changes in the system. In addition to the theoretical and practical benefits resulting from the achievement of the declared objectives, we offer suggestions and a space to discuss the areas that go beyond the issues presented in the paper.
Links
MUNI/A/1018/2017, interní kód MUName: New Public Governance, co-production and hybridity phenomenon
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 24/5/2024 04:32