JARKOVSKÁ, Lucie. Ohrožují soukromé školy rovný přístup ke vzdělávání v České republice? (Private schools in the Czech republic – Institutions for children with social benefits?). Sociální pedagogika. Zlín: Univerzita Tomáše Baťi ve Zlíně, 2018, vol. 6, No 1, p. 47-57. ISSN 1805-8825. Available from: https://dx.doi.org/10.7441/soced.2018.06.01.03.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Ohrožují soukromé školy rovný přístup ke vzdělávání v České republice?
Name (in English) Private schools in the Czech republic – Institutions for children with social benefits?
Authors JARKOVSKÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sociální pedagogika, Zlín, Univerzita Tomáše Baťi ve Zlíně, 2018, 1805-8825.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00100903
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.7441/soced.2018.06.01.03
Keywords (in Czech) soukromé školy; veřejné školy; sociální nerovnosti; sociální koheze; rovnost; marketizace
Keywords in English private schools; public schools; social inequalities; equality; social cohesion; marketization
Tags educational inequality, vzdělávání, školství
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 5/4/2019 09:24.
Abstract
Článek diskutuje aktuální téma rostoucího rodičovského zájmu o soukromé mateřské a základní školy v České republice. V posledních několika letech došlo k výraznému nárůstu objemu soukromého sektoru ve vzdělávání. V roce 2017 zaujalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy rezervovaný postoj k zápisu nových subjektů do rejstříku škol, což vyvolalo výrazný mediální ohlas. Tato studie nabízí reflexi veřejné diskuse na toto téma a analyzuje argumenty, které v ní zazněly v souvislosti s naplňováním ideálů rovnosti, redukce sociálních nerovností a upevňování sociální koheze ve vzdělávání. Zamýšlí se nad rizikem prohlubování vzdělanostní segregace dětí v důsledku rodičovského kulturního kapitálu aktivovaného skrze volbu školy.
Abstract (in English)
The article discusses current issues of growing parental interest in private educational institutions in the Czech Republic. In recent years, private sector in education has grown rapidly. In 2017 the Ministry of Education, Youth and Sports adopted a reserved stance toward new private educational institutions and hesitate to award them official registration. A heated media debate followed. The study reflects this public discussion and analyzes its arguments in connection with idea s of equality, reduction of social inequalities and consolidation of social cohesion. It expresses concerns about educational segregation of children on the basis of parental cultural capital.
Links
GA16-18940S, research and development projectName: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Acronym: Beskibe)
Investor: Czech Science Foundation, Diversifying preschool education in the Czech Republic: inclusion, exclusion and social inequalities
PrintDisplayed: 5/10/2024 04:44