j 2018

Vytváření představ základních geometrických pojmů u žáků prvního stupně základní školy: trojúhelník a kruh

BUDÍNOVÁ, Irena

Basic information

Original name

Vytváření představ základních geometrických pojmů u žáků prvního stupně základní školy: trojúhelník a kruh

Name (in English)

Building images of basic geometric concepts in elementary pupils: a triangle and a circle

Authors

BUDÍNOVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Učitel matematiky, Jednota českých matematiků a fyziků, 2018, 1210-9037

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00102604

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Geometrie; pojmotvorný proces; geometrické útvary

Keywords in English

Geometry; conceptual process; geometric shapes

Tags

Reviewed
Změněno: 3/4/2019 07:59, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Žáci prvního stupně si vytvářejí představy o geometrických pojmech na základě své zkušenosti. Některé z těchto raných představ mohou být nesprávné, což může negativně ovlivnit pozdější porozumění žáků geometrickým pojmům. V příspěvku jsou ukázány způsoby toho, jak si žáci 4. ročníku mohou vytvářet představy o pojmech trojúhelník a kruh.

In English

Elementary children form conceptions about the concept on the basis of their experience. Some of these early conceptions about geometric shapes might be incorrect, which might negatively impact children's furtehr understanding of geometric shapes. In this study, we show some ways of forming conceptions of the concept triangle and circle in children of the fourth grade.