DOKULIL, Miloš. Je dnes na „českou otázku“ uspokojivá „česká“ odpověď? (Is There a Satisfactory `Czech´ Response Today to a `Czech Question´?). In Jan Svoboda, Aleš Prázný. „Česká otázka“ a dnešní doba. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 2017, p. 83-108. ISBN 978-80-7007-505-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Je dnes na „českou otázku“ uspokojivá „česká“ odpověď?
Name (in English) Is There a Satisfactory `Czech´ Response Today to a `Czech Question´?
Authors DOKULIL, Miloš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Praha, „Česká otázka“ a dnešní doba, p. 83-108, 26 pp. 2017.
Publisher Filosofický ústav AV ČR
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14330/17:00100566
Organization unit Faculty of Informatics
ISBN 978-80-7007-505-0
Keywords (in Czech) Masaryk; Česká otázka
Keywords in English Masaryk; Czech Question
Changed by Changed by: prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc., učo 1013. Changed: 23/4/2018 12:32.
Abstract
Samotná otázka musí být smysluplná. Zvýšený emancipační ruch Čechů začal roku 1848, dva roky před narozením Tomáše Masaryka. Od svého příchodu do Prahy byl Masaryk svým pojetím "českých problémů" vystaven šikanám. Počítal též po roce 1918 se "svérázností" Rakouska a s problematikou menšin v ČSR. Zcela odlišné "podhoubí času" vyvstalo po roce 1945. To zjevné čekání na zázrak v české politice po roce 1895 je svým způsobem obdobné stavu k roku 2015; včetně problematizované "české státnosti". Dokonce ještě nápadněji dnes; jako kdybychom žádné otázky ani neměli.
Abstract (in English)
From the very beginning the question as such must be meaningful. A higher Czech emancipation activity started in 1848, two years before the birth of Thomas Masaryk. When he came in Prague,through his conception of "Czech problems" he was exposed to bullying. After 1918, he took into account the "selfhood" of Austria and the individuality of Czechoslovak minorities. A totally different "time mycelium" sprang up after 1945. This waiting for a miracle in the Czech politics after 1895 is similar to its way in 2015; including the doubtful "Czech statehood". More strikingly today; as if we had no questions as such.
PrintDisplayed: 26/4/2024 04:57