HRADILOVÁ, Alena. Videokonference a principy zdvořilosti (Videoconferencing and the Principles of Politeness). CASALC Review. Brno: Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2017, vol. 2017, No 1, p. 127-134. ISSN 1804-9435.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Videokonference a principy zdvořilosti
Name in Czech Videokonference a principy zdvořilosti
Name (in English) Videoconferencing and the Principles of Politeness
Authors HRADILOVÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition CASALC Review, Brno, Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2017, 1804-9435.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60202 Specific languages
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14640/17:00100623
Organization unit Language Centre
Keywords (in Czech) videokonference; zdvořilostní principy; komunikační principy; pragmatická rovina jazyka
Keywords in English videoconferencing; principles of politeness; communication principles; pragmatic level of a language
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Alena Hradilová, Ph.D., učo 37431. Changed: 25/4/2018 14:58.
Abstract
Článek se zabývá malou případovou studií založenou na rozboru korpusu nahrávek z videokonferenčního kurzu určeného pro studenty právnické angličtiny Masarykovy univerzity a University of Helsinki. Korpus byl analyzován s ohledem na nedostatečné dodržování Griceových principů kooperace a Leechových zdvořilostních maximů. Byly označeny situace, které mohou vést k problémům v komunikaci mezi studenty v průběhu videokonferenčních seminář a. tyto situace byly posléze rozděleny do oblastí dle typického porušení výše zmíněných pravidel. Cílem článku je navrhnout proč a jak by měly být materiály videokonferenčního kurzu obohaceny o cvičení a metody, které studentům pomohou pochopit a procvičit dovednosti a jazykové prostředky tak, aby bylo možné podobným problematickým situacím, které vycházejí z porušení principů kooperace a zdvořilostních maximů předcházet, či je alespoň účinně řešit.
Abstract (in English)
The article offers a case study based on the analysis of videorecordings of a videoconferencing course for students of legal English from Masaryk University and the University of Helsinki. The corpus was analysed against Principles of Cooperation as presented by Grice and Politeness Maxims as presented by Leech. The aim of the study is to indicate typical situations that lead to the breach of some of these principles and design tasks that would help the language students to overcome such potentionally dangerous situations.
PrintDisplayed: 19/7/2024 17:22