J 2017

Videokonference a principy zdvořilosti

HRADILOVÁ, Alena

Basic information

Original name

Videokonference a principy zdvořilosti

Name in Czech

Videokonference a principy zdvořilosti

Name (in English)

Videoconferencing and the Principles of Politeness

Authors

HRADILOVÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

CASALC Review, Brno, Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2017, 1804-9435

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60202 Specific languages

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14640/17:00100623

Organization unit

Language Centre

Keywords (in Czech)

videokonference; zdvořilostní principy; komunikační principy; pragmatická rovina jazyka

Keywords in English

videoconferencing; principles of politeness; communication principles; pragmatic level of a language

Tags

Reviewed
Změněno: 25/4/2018 14:58, Mgr. Alena Hradilová, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek se zabývá malou případovou studií založenou na rozboru korpusu nahrávek z videokonferenčního kurzu určeného pro studenty právnické angličtiny Masarykovy univerzity a University of Helsinki. Korpus byl analyzován s ohledem na nedostatečné dodržování Griceových principů kooperace a Leechových zdvořilostních maximů. Byly označeny situace, které mohou vést k problémům v komunikaci mezi studenty v průběhu videokonferenčních seminář a. tyto situace byly posléze rozděleny do oblastí dle typického porušení výše zmíněných pravidel. Cílem článku je navrhnout proč a jak by měly být materiály videokonferenčního kurzu obohaceny o cvičení a metody, které studentům pomohou pochopit a procvičit dovednosti a jazykové prostředky tak, aby bylo možné podobným problematickým situacím, které vycházejí z porušení principů kooperace a zdvořilostních maximů předcházet, či je alespoň účinně řešit.

In English

The article offers a case study based on the analysis of videorecordings of a videoconferencing course for students of legal English from Masaryk University and the University of Helsinki. The corpus was analysed against Principles of Cooperation as presented by Grice and Politeness Maxims as presented by Leech. The aim of the study is to indicate typical situations that lead to the breach of some of these principles and design tasks that would help the language students to overcome such potentionally dangerous situations.