Detailed Information on Publication Record
2017
Videokonference a principy zdvořilosti
HRADILOVÁ, AlenaBasic information
Original name
Videokonference a principy zdvořilosti
Name in Czech
Videokonference a principy zdvořilosti
Name (in English)
Videoconferencing and the Principles of Politeness
Authors
HRADILOVÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
CASALC Review, Brno, Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2017, 1804-9435
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60202 Specific languages
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14640/17:00100623
Organization unit
Language Centre
Keywords (in Czech)
videokonference; zdvořilostní principy; komunikační principy; pragmatická rovina jazyka
Keywords in English
videoconferencing; principles of politeness; communication principles; pragmatic level of a language
Tags
Reviewed
Změněno: 25/4/2018 14:58, Mgr. Alena Hradilová, Ph.D.
V originále
Článek se zabývá malou případovou studií založenou na rozboru korpusu nahrávek z videokonferenčního kurzu určeného pro studenty právnické angličtiny Masarykovy univerzity a University of Helsinki. Korpus byl analyzován s ohledem na nedostatečné dodržování Griceových principů kooperace a Leechových zdvořilostních maximů. Byly označeny situace, které mohou vést k problémům v komunikaci mezi studenty v průběhu videokonferenčních seminář a. tyto situace byly posléze rozděleny do oblastí dle typického porušení výše zmíněných pravidel. Cílem článku je navrhnout proč a jak by měly být materiály videokonferenčního kurzu obohaceny o cvičení a metody, které studentům pomohou pochopit a procvičit dovednosti a jazykové prostředky tak, aby bylo možné podobným problematickým situacím, které vycházejí z porušení principů kooperace a zdvořilostních maximů předcházet, či je alespoň účinně řešit.
In English
The article offers a case study based on the analysis of videorecordings of a videoconferencing course for students of legal English from Masaryk University and the University of Helsinki. The corpus was analysed against Principles of Cooperation as presented by Grice and Politeness Maxims as presented by Leech. The aim of the study is to indicate typical situations that lead to the breach of some of these principles and design tasks that would help the language students to overcome such potentionally dangerous situations.