BORTLÍKOVÁ, Monika and Irena PLUCKOVÁ. CO SI ŽÁCI PŘEDSTAVUJÍ POD SLOVY KYSLÍK A UHLÍK? In Mgr. Jana Bronerská, PhD. AKTUÁLNE PROBLÉMY DIZERTAČNÝCH PRÁC V TEÓRII PRÍRODOVEDNÉHO VZDELÁVANIA Recenzovaný zborník z konferencie. Trnava: TRNAVSKÁ UNIVERZITA, PdF TRNAVA, 2018, p. 11-17. ISBN 978-80-568-0107-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name CO SI ŽÁCI PŘEDSTAVUJÍ POD SLOVY KYSLÍK A UHLÍK?
Name in Czech CO SI ŽÁCI PŘEDSTAVUJÍ POD SLOVY KYSLÍK A UHLÍK?
Authors BORTLÍKOVÁ, Monika and Irena PLUCKOVÁ.
Edition Trnava, AKTUÁLNE PROBLÉMY DIZERTAČNÝCH PRÁC V TEÓRII PRÍRODOVEDNÉHO VZDELÁVANIA Recenzovaný zborník z konferencie, p. 11-17, 7 pp. 2018.
Publisher TRNAVSKÁ UNIVERZITA, PdF TRNAVA
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-568-0107-9
Keywords (in Czech) kyslík; uhlík; prekoncept; miskoncept; triangulace
Keywords in English oxygen; carbon; preconception; misconception
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 5/4/2019 12:45.
Abstract
Proces učení je kumulativní děj vedoucí k propojování a zastrukturování jednotlivých pojmů a informací, které jsou pro žáky v danou chvíli nové, do velkých celků. Pojmy, informace ale také celky jsou neustále vzájemně propojovány novými vazbami. Při výuce přírodovědných předmětů je vzájemná provázanost všech vnitřních i vnějších činitelů nepostradatelná. Tyto stimuly s sebou přinášejí pro žáka nové informace a pohledy na různé přírodovědné děje a procesy, jež v konečném důsledku mají velký vliv na tvorbu miskoncepcí. Příspěvek se zabývá problematikou identifikace miskoncepcí u žáků 8. ročníků základní školy. Předložené výzkumné šetření zahrnuje triangulaci, která je odbornou veřejností velmi vyhledávanou metodou především v pedagogicko-didaktickém výzkum. Cílem výzkumného šetření je přispět k identifikaci vybraných žákovských miskoncepcí, jejich zastrukturování v systému žákovských myšlenkových postupů a původ jejich vzniku.
Abstract (in English)
The process of learning is a cumulative process leading to the connection and structuring of individual concepts and information into large units. The units are new for the students. The concepts and information are constantly connected with new connections. Interconnection of internal and external factors is necessary in teaching sciences subjects. These stimuli bring to students new information about science and natural processes. Thus, they have a great influence on misconception. This paper deals with the identification of naïve ideas primary school students. The main objective of the presented research is to diagnose the most common associations related to oxygen and carbon elements in pupils of the 8th year of elementary school. The research contributes to the identification of selected student´s ideas. These ideas are connected with oxygen and carbon. Primary school students have a lot of ideas about these two elements. In the research we deal with wright and wrong property of these ideas.
PrintDisplayed: 1/9/2024 00:13