Detailed Information on Publication Record
2018
Literarische Texte im Konversationsunterricht „Tschechisch als Fremdsprache“
SVOBODOVÁ, HanaBasic information
Original name
Literarische Texte im Konversationsunterricht „Tschechisch als Fremdsprache“
Name (in English)
Literary texts in conversation lessons "Czech as foreign language"
Authors
SVOBODOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Junge Slavistik im Dialog VIII, 2018
Other information
Language
German
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Field of Study
60203 Linguistics
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00102674
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
Teaching of Czech as a foreign language; conversation teaching; literary text
Tags
International impact
Změněno: 12/3/2019 19:17, Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil.
V originále
Das Ziel des Beitrages ist, den Gebrauch der literarischen Texte in Konversation im Unterricht Tschechisch als Fremdsprache, speziell für leicht Fortgeschrittene, vorzustellen. Der Schwerpunkt liegt auf dem Unterricht von erwachsenen Studierenden. Die Studie basiert auf der Erforschung der Kommunikationsfähigkeiten ausländischer Studenten an der Philosophischen Fakultät der Masaryk-Universität in Brünn. Es wird das sogenannte dreiphasige Lernmodell verwendet, das auf Evokation, Bewusstsein und Reflexion basiert. Dies führt zur Vertiefung der Beziehung dieser Personen mit einer anderen Muttersprache zur tschechischen Sprache, Kultur und Bildung im Allgemeinen.
In Czech
Cílem příspěvku je seznámení s užitím literárních textů ve výuce komunikace v češtině jako cizího jazyka, zejména u vyšších stupňů pokročilosti. Důraz je kladen na výuku dospělých studentů. Studie vychází z výzkumu komunikačních dovedností u studentů-cizinců na Filozofické fakultě MU v Brně. Využito je tzv. třífázového modelu učení, založeném na evokaci, uvědomění a reflexi. Vede k prohlubování vztahu těchto jedinců s odlišným mateřským jazykem k českému jazyku, kultuře i vzdělávání vůbec.
In English
The aim of the paper is to get acquainted with the use of literary texts in the teaching of communication in Czech as a foreign language, especially at higher degrees of advancement. Emphasis is placed on teaching adult learners. The study is based on the research of communication skills at foreign students at the Faculty of Arts of Masaryk University in Brno. The so-called three-phase learning model based on evocation, awareness and reflection is used. It leads to deepening the relationship of these individuals with a different mother tongue to the Czech language, culture and education in general.