PICKA, Karel and Karolína PEŠKOVÁ. Vnímání digitálních her jako vzdělávacího média žáky základních škol (Perception of digital games as educational media by lower secondary school pupils). JTIE - Journal of Technology and Information Education. Univerzita Palackého v Olomouci, 2018, vol. 10, No 1, p. 17-33. ISSN 1803-537X. Available from: https://dx.doi.org/10.5507/jtie.2018.002.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vnímání digitálních her jako vzdělávacího média žáky základních škol
Name in Czech Vnímání digitálních her jako vzdělávacího média žáky základních škol
Name (in English) Perception of digital games as educational media by lower secondary school pupils
Authors PICKA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Karolína PEŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition JTIE - Journal of Technology and Information Education, Univerzita Palackého v Olomouci, 2018, 1803-537X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Plný text v pdf
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00102766
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2018.002
Keywords (in Czech) vnímání digitálních her; motivace; game-based learning; dotazníkové šetření; žáci
Keywords in English perception of digital games; motivation; game-based learning; questionnaire survey; pupils
Tags GBL, hry ve vzdělávání
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Karel Picka, Ph.D., učo 318732. Changed: 27/2/2019 12:31.
Abstract
Cílem výzkumného šetření prezentovaného v této studii bylo zjistit, jak žáci základních škol vnímají digitální hry jako vzdělávací médium. Dílčím cílem bylo zjistit, zda se žáci s digitálními hrami setkali v rámci vzdělávání a jak jsou k hraní digitálních her motivováni. Studie je dalším krokem v pochopení možností digitálních her na poli vzdělávání. Využila pro získání potřebných dat dotazník, který byl vyplněn 603 žáky 2. stupně ZŠ. Z výsledků např. vyplynulo, že žáci hry vnímali především coby element, jenž podněcuje jejich představivost, a uvedli, že by se s ním jako s médiem chtěli ve svém vzdělávání dále setkávat.
Abstract (in English)
The aim of the research survey presented in this study was to find out how pupils of lower secondary schools perceive digital games as an educational medium. The partial objective was to find out whether pupils have encountered digital games within their education and how they are motivated to play digital games. The study focusing on pupils is another step for understanding the possibilities of digital games in the field of education. The study utilized a questionnaire, which was filled in by 603 lower secondary school pupils, in order to gain the data. The results showed that pupils perceived games primarily as an element that encouraged their imagination and they wanted to use the digital games as a medium in their education.
Links
MUNI/A/1244/2016, interní kód MUName: Výzkum edukačních procesů, podmínek a prostředků (Acronym: VEPPP)
Investor: Masaryk University, Research of educational processes, conditions, and media, Category A
PrintDisplayed: 2/10/2024 12:07