SYSLOVÁ, Zora and Libuše PARMOVÁ. Zkušenosti absolventů oboru Učitelství pro mateřské školy aneb „Na co mě vysoká škola (ne)připravila“ (Experience of graduates in the field of Teaching for kindergartens or "What did my college (not) have prepared for me"). Magister Reflexe primárního a preprimárního vzdělávání ve výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, vol. 2017, No 1, p. 7-28. ISSN 1805-7152.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zkušenosti absolventů oboru Učitelství pro mateřské školy aneb „Na co mě vysoká škola (ne)připravila“
Name (in English) Experience of graduates in the field of Teaching for kindergartens or "What did my college (not) have prepared for me"
Authors SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Libuše PARMOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Magister Reflexe primárního a preprimárního vzdělávání ve výzkumu, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, 1805-7152.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00102813
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) absolvent; adaptační období; ohnisková skupina; předškolní vzdělávání; začínající učitel.
Keywords in English graduate; adaptation period; focal group; preschool education; novic.
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 18/3/2019 15:58.
Abstract
Předložená studie přináší do odborného diskurzu téma přípravného vzdělávání učitelek mateřských škol v terciární úrovni pohledem absolventek tohoto studia po roce v praxi. Cílem studie je zjistit, jak jsou absolventky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity (ne)připravené na praxi učitele v mateřské škole, ale současně také, jak jsou mateřské školy připraveny na začínající učitele a jakou podporu jim poskytují. Prostřednictvím audio nahrávek tří ohniskových skupin byla získána data, která byla dále kvalitativně analyzována v programu Atlas.ti. Výsledky naznačují, že absolventky jsou dobře připravované na individualizované diferencované vzdělávání, na druhé straně pociťují nedostatky v komunikačních a administrativních dovednostech. Tyto obtíže při nástupu do zaměstnání potvrzují u absolventů vyšších úrovní vzdělávání také další výzkumná zjištění. Stejně tak je tomu i v nedostatečné podpoře noviců ze strany mateřských škol.
Abstract (in English)
The presented study brings into the professional discourse the theme of the initial education of pre-school teachers at the tertiary level by the graduates of this study after a year in practice. The aim of the study is to find out how graduates of the Faculty of education of Masaryk University are (not) prepared for the practice of a pre-school teacher, but also how kindergaten are ready for starting teachers and what support they provide. Through the audio recordings of the three focal groups, data was obtained which was further qualitatively analyzed in Atlas.ti. The results suggest that graduates are well prepared for individualized differentiated teaching, on the other hand, they experience weaknesses in communication and administrative skills. These on-the-job difficulties confirm further research findings among graduates at higher levels of education. The same is true of the lack of support for novices by kindergartens.
PrintDisplayed: 7/5/2024 20:37