FITZOVÁ, Hana. INEFFICIENCY OF RAILWAYS IN CENTRAL AND EASTERN EUROPE – A DEA APPROACH. In Marian Reiff, Pavel Gežík. Proceedings of the International Scientific Conference QUANTITATIVE METHODS IN ECONOMICS Multiple Criteria Decision Making XIX, od s. 120-127, 413 s. 2018. Slovakia: University of Economics, Bratislava, 2018, s. 120-127. ISBN 978-80-89962-07-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název INEFFICIENCY OF RAILWAYS IN CENTRAL AND EASTERN EUROPE – A DEA APPROACH
Autoři FITZOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Slovakia, Proceedings of the International Scientific Conference QUANTITATIVE METHODS IN ECONOMICS Multiple Criteria Decision Making XIX, od s. 120-127, 413 s. 2018. od s. 120-127, 8 s. 2018.
Nakladatel University of Economics, Bratislava
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50202 Applied Economics, Econometrics
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/18:00102819
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-89962-07-5
UT WoS 000455265500015
Klíčová slova česky střední a východní Evropa; DEA; efektivita; železniční doprava
Klíčová slova anglicky Central and Eastern Europe; DEA; efficiency; railway transport
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 26. 4. 2019 13:27.
Anotace
Measuring the efficiency of railways is an important issue because railway transport is considered to be an important means of transport by the European Union over the long term. Many studies have dealt with the efficiency of railways in Europe. A few of them have analysed the differences between Eastern and Western Europe. However, these studies have not addressed the identification of problems in terms of a suboptimal ratio of inputs (or outputs) using data envelopment analysis (DEA). Most post-communist Central and Eastern European (CEE) countries are characterized by very low relative efficiency for a number of historical, institutional, and other reasons. The aim of this study is to explore potential factors standing behind the low efficiency of CEE countries using a DEA approach – especially to identify redundant inputs entering the railway transport production process. The study employed DEA based on four inputs (track length, number of employees, and number of cars in passenger and freight transport) and two outputs (passenger-km and tonne-km) and included 24 European countries during 1999–2016. Excessive freight fleet size and overstaffing have been identified as redundant inputs in all CEE countries with the exception of the Baltic republics.
Návaznosti
MUNI/A/1133/2017, interní kód MUNázev: Cost-benefit analýza projektů dopravní infrastruktury III (Akronym: CBIPR)
Investor: Masarykova univerzita, Cost-benefit analýza projektů dopravní infrastruktury III, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 13:59