LAKOMÝ, Martin. The role of values and of socioeconomic status in the education-fertility link among men and women. Vienna Yearbook of Population Research. Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 2017, roč. 15, č. 1, s. 121-141. ISSN 1728-4414. doi:10.1553/populationyearbook2017s121.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The role of values and of socioeconomic status in the education-fertility link among men and women
Název česky Role hodnot a socioekonomického statusu ve vztahu vzdělání a počtu dětí pro muže a ženy
Autoři LAKOMÝ, Martin (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Vienna Yearbook of Population Research, Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 2017, 1728-4414.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50401 Sociology
Stát vydavatele Rakousko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/17:00102877
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1553/populationyearbook2017s121
Klíčová slova anglicky fertility; value orientation; education; socioeconomic status; EVS
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Martin Lakomý, Ph.D., učo 363739. Změněno: 22. 6. 2018 15:30.
Anotace
This paper utilizes an untapped data source containing information about completed fertility rates and many explanatory variables to elaborate the education-fertility link. Indicators of the theory of value change and rational choice theory are tested as possible explanations for this relationship. A Poisson regression is used to analyze data from the fourth wave of the European Values Study, with the number of children as the dependent variable. The association between education and fertility is found to be generally negative and stronger for women. The findings also indicate that opportunity costs and liberal values are stronger predictors of fertility among women than among men, and largely explain the more negative effect of education on women. Additional analysis of different welfare regimes reveals that the multivariate association between education and fertility remains significant only for the post-communist countries of Europe.
Návaznosti
MUNI/A/1317/2016, interní kód MUNázev: Sexualita: postoje a chování napříč generacemi (Akronym: SexCenter)
Investor: Masarykova univerzita, Grantová agentura MU, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 27. 11. 2021 10:53