TROMBIKOVÁ, Martina. Zum Musikalischen von Michael Stavaričs Roman Böse Spiele (The Musicality in the Novel Böse Spiele by Michael Stavarič). In Bartl, Andrea; Brendel-Perpina Ina. Ästhetische Grenzüberschreitungen. Eine literaturwissenschaftliche und literaturdidaktische Erschließung des Werks von Michael Stavarič. Würzburg: Verlag Königshausen & Neumann, 2018, p. 103-122. ISBN 978-3-8260-6492-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zum Musikalischen von Michael Stavaričs Roman Böse Spiele
Name in Czech Muzikálnost v románě Böse Spiele Michaela Stavariče
Name (in English) The Musicality in the Novel Böse Spiele by Michael Stavarič
Authors TROMBIKOVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Würzburg, Ästhetische Grenzüberschreitungen. Eine literaturwissenschaftliche und literaturdidaktische Erschließung des Werks von Michael Stavarič, p. 103-122, 20 pp. 2018.
Publisher Verlag Königshausen & Neumann
Other information
Original language German
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00102883
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-3-8260-6492-0
Keywords (in Czech) muzikálnost; lyrický jazyk; rytmus; rýmy; refrén; román; Böse Spiele; Michael Stavarič; gender tematika
Keywords in English musicality; lyrical language; rhythm; rhymes; refrain; novel; Böse Spiele; Michael Stavarič; gender
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Martina Trombiková, Ph.D., učo 218028. Changed: 18/12/2020 11:28.
Abstract
In dieser Studie untersucht die Autorin einen Aspekt, der in Stavaričs Werk bisher übersehen wurde: das Musikalische dieser Texte. Es handelt sich um eine detaillierte sprachwissenschaftliche Analyse, in der das Musikalische in der Mikro- wie der Makrostruktur des Romans untersucht wird. Der Beitrag fragt - auch in Kombination mit Lyrik-Theorien - nach der Rhythmik, Reimung, Refrainführung, Wiederholungsstruktur etc. des Textes. Das Schlusskapitel des Beitrags eröffnet die weitere Frage nach der Sonderstellung der Sprach-Musikalität von Böse Spiele im Gesamtwerk des Autors.
Abstract (in Czech)
Autorka studie se zabývá aspektem, který byl ve Stavaričově tvorbě prozatím přehlížen: muzikálností jeho textů. Jedná se o detailní jazykovědnou analýzu, v níž je muzikálnost zkoumána v mikro- a makrostruktuře románu. Autorku článku zajímá - i v kombinaci s teoriemi lyriky - rytmus, rýmování, refrén, opakování (apod.) textu. V závěrečné kapitole článku autorka konstatuje specifické postavení jazykové muzikálnosti románu Böse Spiele v kontextu celé tvorby Michaela Stavariče.
Abstract (in English)
The aim of this treatise is to answer the question about an aspect, which was in Stavaričs work so far ignored: about the musicality of his texts. This is a detailed linguistic analysis. The musicality is here analysed in the micro- and macrostructure of the novel. The author of this article is interested - in the combination with the lyric poetry theories - in rhythms, rhyme, refrain, repetition (etc.) of the text. The aim of the end of the article is to answer the question about the specific position of the language musicality in the novel Böse Spiele in the work of Michael Stavarič.
Links
MUNI/A/1033/2017, interní kód MUName: Vývojové tendence německého jazyka a německé literatury se zahrnutím česko-německé problematiky a archivní práce a s přesahem k nordistickým a nederlandistickým aspektům (Acronym: Vývojové tendence)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 31/7/2024 05:21