J 2018

Eye-tracking v prostredí školskej triedy

ŠMIDEKOVÁ, Zuzana

Základní údaje

Originální název

Eye-tracking v prostredí školskej triedy

Název anglicky

EYE-TRACKING IN THE ENVIRONMENT OF THE SCHOOL CLASS

Autoři

ŠMIDEKOVÁ, Zuzana (703 Slovensko, garant, domácí)

Vydání

Pedagogika, Univerzita Karlova, 2018, 0031-3815

Další údaje

Jazyk

slovenština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00100990

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

DOI

http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.773

Klíčová slova česky

eye-tracking; mapování očních pohybů; učitel; žáci; procesy ve školní třídě; přehledová studie

Klíčová slova anglicky

eye-tracking; mapping of eye movements; teacher; pupils; processes in the classroom; review study

Štítky

rivok

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 15. 4. 2019 13:17, Mgr. Zuzana Juříková, Ph.D.

Anotace

ORIG EN

V originále

Predkladaný text predstavuje možnosti využitia technológie umožňujúcej sledovanie a zaznamenávanie pohybu očí, eye-trackingu v pedagogickom výskume. Tvorený je kombináciou teoretickej stati približujúcej podstatu a mechanizmus očných pohybov, metódy ich sledovania a napokon samotnú technológiu eye-trackingu. Následne, v druhej časti, sa text opiera o výsledky prehľadovej štúdie, ktoré sú prezentované dvojstupňovo. V prvom kole bolo identifi kovaných 94 zahraničných empirických výskumných správ z oblasti pedagogiky a následne je formou ilustračných príkladov bližšie predstavená jedna z oblastí výskumu, a to výskumy realizované priamo v prostredí školskej triedy počas prebiehajúcej reálnej výuky. Cieľom oboch častí je určité priblíženie témy eye-trackingu českému a slovenskému čitateľovi a prostredníctvom vybraných výskumov aj ilustrovanie a dokázanie, že aj v pedagogickom výskume má eye-tracking svoje miesto.

Anglicky

The article presents the possibilities of use of eye-tracking technology in educational research. It combines a theoretical account of the basis and mechanism of eye movements, methods of tracking them, and fi nally the actual technology of eye-tracking. Th en, in the second section, it builds on the results of a review study presented in two steps. First 94 foreign empirical research reports from the fi eld of education were identifi ed, and then one of the research fi elds – studies conducted directly in the classroom during real teaching, was presented in detail using illustrative examples. Th e aim of both sections is to familiarise the Czech and Slovak reader with the theme of eye-tracking and through selected studies to illustrate and show that eye-tracking has a place in educational research.

Návaznosti

GA17-15467S, projekt VaV
Název: Profesní vidění učitelů anglického jazyka v/po akci v komunikačních aktivitách perspektivou eye trackingu
Investor: Grantová agentura ČR, Profesní vidění učitelů anglického jazyka v/po akci v komunikačních aktivitách perspektivou eye trackingu
Zobrazeno: 9. 11. 2024 23:17