Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1420600, author = {Rusinko, Marcela}, article_number = {2}, keywords = {Adriena Šimotová; private art collecting; institutional collections; Czech post-war modernism; Meda Mládková; Jiří Kolář; Jiří Valoch; Jiří Kotalík}, language = {cze}, issn = {1211-7390}, journal = {Opuscula historiae artium}, title = {„Živý květ jara“, či nový koncept? : Sběratelská reflexe tvorby Adrieny Šimotové v socialistickém Československu v letech 1965–1980. Nástin problematiky}, url = {https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/137938}, volume = {66/2017}, year = {2017} }
TY - JOUR ID - 1420600 AU - Rusinko, Marcela PY - 2017 TI - „Živý květ jara“, či nový koncept? : Sběratelská reflexe tvorby Adrieny Šimotové v socialistickém Československu v letech 1965–1980. Nástin problematiky JF - Opuscula historiae artium VL - 66/2017 IS - 2 SP - 166-181 EP - 166-181 PB - Masarykova univerzita SN - 12117390 KW - Adriena Šimotová KW - private art collecting KW - institutional collections KW - Czech post-war modernism KW - Meda Mládková KW - Jiří Kolář KW - Jiří Valoch KW - Jiří Kotalík UR - https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/137938 N2 - V recenzi věnované první samostatné výstavě Adrieny Šimotové v Galerii Československý spisovatel v roce 1965 označil Jiří Šetlík malířčinu tvorbu za „živý květ pražského výstavního jara“. Termín symbolizuje východisko, od nějž se v polovině 70. let, po osobní tragédii, vydala k odlišné, kvalitativně nové konceptuální a materiálové tvorbě, textilním kolážím s náměty mezilidské komunikace a posléze papírovým reliéfům. Nakolik na autorčino dílo v letech 1965 až 1980 reagovala nově vznikající generace soukromých sběratelů současného umění a nakolik veřejné sbírkové instituce? Mezi prvními osobnostmi, které dílo Šimotové sběratelsky docenily, byla galeristka Meda Mládková a básník Jiří Kolář. Významné textilní koláže z přelomového cyklu Vymezení člověka (1977) se dostaly do sbírek Jiřího Valocha a Milana Webera. Jeden z prvních rozměrných papírových reliéfů získal architekt Josef Chloupek. Tyto osobnosti současně autorce v problematickém období, kdy její dílo nemohlo být v centrech vystavováno, pořádaly lokální přehlídky. Akvizice veřejných sbírek, byť začaly dříve, stavěly konzervativně na tradičnější malířské poloze šedesátých let. ER -
RUSINKO, Marcela. „Živý květ jara“, či nový koncept? : Sběratelská reflexe tvorby Adrieny Šimotové v socialistickém Československu v letech 1965–1980. Nástin problematiky (‘A Living Flower of the Spring’ or a New Concept? : The Response of Collectors to the Work of Adriena Šimotová in State-Socialist Czechoslovakia between 1965 and 1980). \textit{Opuscula historiae artium}. Masarykova univerzita, 2017, 66/2017, No~2, p.~166-181. ISSN~1211-7390.
|