RUSINKO, Marcela. „Živý květ jara“, či nový koncept? : Sběratelská reflexe tvorby Adrieny Šimotové v socialistickém Československu v letech 1965–1980. Nástin problematiky (‘A Living Flower of the Spring’ or a New Concept? : The Response of Collectors to the Work of Adriena Šimotová in State-Socialist Czechoslovakia between 1965 and 1980). Opuscula historiae artium. Masarykova univerzita, 2017, 66/2017, No 2, p. 166-181. ISSN 1211-7390.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „Živý květ jara“, či nový koncept? : Sběratelská reflexe tvorby Adrieny Šimotové v socialistickém Československu v letech 1965–1980. Nástin problematiky
Name (in English) ‘A Living Flower of the Spring’ or a New Concept? : The Response of Collectors to the Work of Adriena Šimotová in State-Socialist Czechoslovakia between 1965 and 1980
Authors RUSINKO, Marcela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Opuscula historiae artium, Masarykova univerzita, 2017, 1211-7390.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00102993
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English Adriena Šimotová; private art collecting; institutional collections; Czech post-war modernism; Meda Mládková; Jiří Kolář; Jiří Valoch; Jiří Kotalík
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Ing. Marcela Rusinko, Ph.D., učo 16236. Changed: 14/4/2019 21:27.
Abstract
V recenzi věnované první samostatné výstavě Adrieny Šimotové v Galerii Československý spisovatel v roce 1965 označil Jiří Šetlík malířčinu tvorbu za „živý květ pražského výstavního jara“. Termín symbolizuje východisko, od nějž se v polovině 70. let, po osobní tragédii, vydala k odlišné, kvalitativně nové konceptuální a materiálové tvorbě, textilním kolážím s náměty mezilidské komunikace a posléze papírovým reliéfům. Nakolik na autorčino dílo v letech 1965 až 1980 reagovala nově vznikající generace soukromých sběratelů současného umění a nakolik veřejné sbírkové instituce? Mezi prvními osobnostmi, které dílo Šimotové sběratelsky docenily, byla galeristka Meda Mládková a básník Jiří Kolář. Významné textilní koláže z přelomového cyklu Vymezení člověka (1977) se dostaly do sbírek Jiřího Valocha a Milana Webera. Jeden z prvních rozměrných papírových reliéfů získal architekt Josef Chloupek. Tyto osobnosti současně autorce v problematickém období, kdy její dílo nemohlo být v centrech vystavováno, pořádaly lokální přehlídky. Akvizice veřejných sbírek, byť začaly dříve, stavěly konzervativně na tradičnější malířské poloze šedesátých let.
Abstract (in English)
In a review of Adriena Šimotová’s first independent exhibition at the Czechoslovak Writers Gallery (Galerie Československý spisovatel) in 1965, Jiří Šetlík described the painter’s work as ‘the living flower of the Prague spring of exhibitions’. This phrase symbolises the starting point from which in the middle of the 1970s, after a personal tragedy, her art turned in a different and qualitatively new conceptual and material direction and she began creating textile collages, with interpersonal communication as its subject matter, and then paper reliefs. How much did the newly emerging generation of private collectors of contemporary art and art museums respond to the body of work she created between 1965 and 1980? Among the first figures to fully appreciate Šimotová’s art as a collector were gallery-owner Meda Mládková and poet Jiří Kolář. Important textile collages from Šimotová’s ground-breaking The Definition of Man (Vymezení člověka) cycle (1977) became part of the collections of Jiří Valoch and Milan Weber. One of the first large-scale paper reliefs was acquired by architect Josef Chloupek. These individuals also organised local shows during this difficult time when her work could not be exhibited in any major centre. Although public art museums began acquiring her work earlier, they focused conservatively on her more traditional work as a painter in the 1960s.
PrintDisplayed: 19/5/2024 03:12