HOLÍKOVÁ, Klára. Mezi učitelstvím a youtuberstvím : profesní sebepojetí učitelů publikujících vzdělávací videa na YouTube (In-between teaching and YouTubering : Professional self-concept of teachers who publish educational videos on YouTube). Pedagogická orientace. 2018, vol. 28, No 1, p. 46-71, 27 pp. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2018-1-46.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mezi učitelstvím a youtuberstvím : profesní sebepojetí učitelů publikujících vzdělávací videa na YouTube
Name (in English) In-between teaching and YouTubering : Professional self-concept of teachers who publish educational videos on YouTube
Authors HOLÍKOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, 2018, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00103031
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2018-1-46
Keywords in English teacher’s self conception; YouTube; educational video; teacher’s self-esteem; multiple case study; netnographic methodology
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 11/4/2019 13:26.
Abstract
V současnosti narůstá význam platforem pro sdílení videí, které mají velké množství uživatelů včetně učitelů. Cílem této studie je zjistit, jak se promítá publikování vzdělávacích videí na YouTube do profesního sebepojetí učitelů. Pro zodpovězení této otázky je využito kvalitativní metodologie, konkrétně designu vícepřípadové studie explorativního charakteru. Pro studii jsou záměrně vybrány dva odlišné případy učitelů. Hlavním kritériem výběru je jejich vysoká publikační aktivita na YouTube (30 a více videí) a sledovanost videí (400 000 a více zhlédnutí), s tím je spojená informační bohatost jejich kanálů. Zdrojem dat jsou polostrukturované rozhovory s učiteli. K triangulaci těchto dat slouží data zveřejněná učiteli na jejich YouTube kanálech (videa a komentáře), která jsou zpracována prostřednictvím netnografické metodologie. Při kvalitativní analýze jsou využity analytické metody zakotvené teorie. Výsledky studie ukázaly, že vybraní učitelé začali YouTube využívat, aby lépe zprostředkovali obsah výuky svým žákům. Pozitivní reakce na jejich videa od uživatelů YouTube mimo okruh jejich žáků postupně ovlivňuje jejich chování na YouTube. Nejvýraznějším znakem profesního sebepojetí vybraných učitelů je pozitivní sebeoceňování, které se utváří na základě interakcí na YouTube a promítá se i do jejich pedagogické činnosti.
Abstract (in English)
Video sharing has become a growing practice. YouTube in particular has a great amount of users, including educators. This study aims to explore professional self-concept of YouTube using teachers who engage in the production of educational videos. To accomplish this, a multiple case explanatory study is used. To collect data on teacher’s perspectives, semi-structured interviews were used. Two extreme cases of teachers active on YouTube were selected. Important was the criteria of information-rich YouTube channel with large publishing and viewing activity. To triangulate different data, Netnographic methodology is used, so data published on teacher’s YouTube channels could be examined. The qualitative analysis was based on a grounded theory approach. The analysis showed perception of self as a successful teacher and high self-esteem as dominant aspects of teacher’s professional self-concept influenced by activity on YouTube. Teachers Adam and Ctirad started to use YouTube to provide for their student’s educational needs. Appreciative reactions to Adam’s and Ctirad’s educational videos from other YouTube users, not just Adam’s and Ctirad’s students, made them change their behaviour on YouTube. Pleasant emotional experience based on the communication with viewers confirms their professional self-conceptions as teachers.
Links
MUNI/A/1028/2017, interní kód MUName: Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 28/7/2024 00:03