J 2018

Mezi učitelstvím a youtuberstvím : profesní sebepojetí učitelů publikujících vzdělávací videa na YouTube

HOLÍKOVÁ, Klára

Basic information

Original name

Mezi učitelstvím a youtuberstvím : profesní sebepojetí učitelů publikujících vzdělávací videa na YouTube

Name (in English)

In-between teaching and YouTubering : Professional self-concept of teachers who publish educational videos on YouTube

Authors

HOLÍKOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, 2018, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/18:00103031

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

teacher’s self conception; YouTube; educational video; teacher’s self-esteem; multiple case study; netnographic methodology

Tags

Změněno: 11/4/2019 13:26, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

V současnosti narůstá význam platforem pro sdílení videí, které mají velké množství uživatelů včetně učitelů. Cílem této studie je zjistit, jak se promítá publikování vzdělávacích videí na YouTube do profesního sebepojetí učitelů. Pro zodpovězení této otázky je využito kvalitativní metodologie, konkrétně designu vícepřípadové studie explorativního charakteru. Pro studii jsou záměrně vybrány dva odlišné případy učitelů. Hlavním kritériem výběru je jejich vysoká publikační aktivita na YouTube (30 a více videí) a sledovanost videí (400 000 a více zhlédnutí), s tím je spojená informační bohatost jejich kanálů. Zdrojem dat jsou polostrukturované rozhovory s učiteli. K triangulaci těchto dat slouží data zveřejněná učiteli na jejich YouTube kanálech (videa a komentáře), která jsou zpracována prostřednictvím netnografické metodologie. Při kvalitativní analýze jsou využity analytické metody zakotvené teorie. Výsledky studie ukázaly, že vybraní učitelé začali YouTube využívat, aby lépe zprostředkovali obsah výuky svým žákům. Pozitivní reakce na jejich videa od uživatelů YouTube mimo okruh jejich žáků postupně ovlivňuje jejich chování na YouTube. Nejvýraznějším znakem profesního sebepojetí vybraných učitelů je pozitivní sebeoceňování, které se utváří na základě interakcí na YouTube a promítá se i do jejich pedagogické činnosti.

In English

Video sharing has become a growing practice. YouTube in particular has a great amount of users, including educators. This study aims to explore professional self-concept of YouTube using teachers who engage in the production of educational videos. To accomplish this, a multiple case explanatory study is used. To collect data on teacher’s perspectives, semi-structured interviews were used. Two extreme cases of teachers active on YouTube were selected. Important was the criteria of information-rich YouTube channel with large publishing and viewing activity. To triangulate different data, Netnographic methodology is used, so data published on teacher’s YouTube channels could be examined. The qualitative analysis was based on a grounded theory approach. The analysis showed perception of self as a successful teacher and high self-esteem as dominant aspects of teacher’s professional self-concept influenced by activity on YouTube. Teachers Adam and Ctirad started to use YouTube to provide for their student’s educational needs. Appreciative reactions to Adam’s and Ctirad’s educational videos from other YouTube users, not just Adam’s and Ctirad’s students, made them change their behaviour on YouTube. Pleasant emotional experience based on the communication with viewers confirms their professional self-conceptions as teachers.

Links

MUNI/A/1028/2017, interní kód MU
Name: Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení
Investor: Masaryk University, Category A