KOVÁŘOVÁ, Pavla, Nikola HÁLOVÁ a Tereza POJEZNÁ. Informační gramotnost studentů Masarykovy univerzity a změny vlivem online Kurzu práce s informacemi. ProInflow. Brno: Masarykova univerzita, 2018, roč. 10, č. 1, s. 68-99. ISSN 1804-2406. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/ProIn2018-1-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Informační gramotnost studentů Masarykovy univerzity a změny vlivem online Kurzu práce s informacemi
Název anglicky Information Literacy of Students at the Masaryk University and its Development by the Course of Work with Information
Autoři KOVÁŘOVÁ, Pavla (203 Česká republika, garant, domácí), Nikola HÁLOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Tereza POJEZNÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání ProInflow, Brno, Masarykova univerzita, 2018, 1804-2406.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50803 Information science
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00103047
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/ProIn2018-1-5
Klíčová slova česky e-learning; evaluační výzkum; informační gramotnost; Kirkpatrickův čtyřúrovňový model; terciární vzdělávání
Klíčová slova anglicky e-learning; evaluation research; information literacy; Kirkpatrick's four-level model; tertiary education
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M., učo 136790. Změněno: 3. 4. 2019 14:12.
Anotace
Účel – Rozvoj informační gramotnosti by měl představovat nedílnou součást vysokoškolského vzdělávání. V současnosti se k jejímu prohlubování využívají často online kurzy. Kurz práce s informacemi je distanční předmět určený primárně studentům Masarykovy univerzity. Design/metodologie/přístup – Evaluační výzkum úrovně informační gramotnosti studentů Masarykovy univerzity a efektivity tohoto kurzu byl realizován s využitím dotazníků a testů v podzimním semestru 2016/2017. Byly zjišťovány potřeby před kurzem (883 studentů) a následně změny po absolvování kurzu (103 absolventů v případě dotazníku, 397 absolventů v případě posttestu). Výsledky – Výsledky prokázaly efektivitu kurzu na prvních dvou úrovních Kirkpatrickova modelu. Pro zápis kurzu studenty motivoval především zisk nových dovedností, nicméně i zisk kreditů hrál nezanedbatelnou roli. Pozitivně byla hodnocena forma i obsah kurzu. Byly identifikovány drobnější nedostatky (např. nejasnosti v zadání úkolů a závěrečného testu). U všech testových otázek bylo zaznamenáno statisticky významné zlepšení znalostí po absolvování kurzu. Zatímco nejvíce potíží bylo v pretestu nalezeno v oblasti tvorby vlastní práce, nejméně problematickým tématem bylo zpracování informací ze zdrojů. V případě posttestu sice došlo k výraznému zlepšení znalostí a dovedností, v některých tématech stále zůstaly nedostatečné, a to v oblasti úpravy vyhledávacího dotazu, chyb ve formě textu (jazyk a typografie), rozlišení argumentu a typu odborného textu.
Anotace anglicky
Purpose – Improvement of the information literacy should be an integral part of tertiary education. Currently, online courses are often used to deepen it. The Course of work with information is a distance course primarily for students of Masaryk University. Design/methodology/approach – The evaluation research of the information literacy level of Masaryk University students and the effectiveness of this course was realized using questionnaires and tests in the autumn semester 2016/2017. Pre-course needs were surveyed (883 students), followed by post-course changes (103 graduates for the questionnaire, 397 graduates for the post-test). Results – The results proven the efficiency of the course at first and second level of Kirkpatrick's model. Students were motivated for the enrolment in the course especially by the gain of new skills, but also the credit benefit played a significant role. Both the form and the content of the course were positively evaluated. Respondents had minor negative comments (e. g. task assignment and final test). All test questions showed a statistically significant improvement in knowledge after completing the course. While the most difficulty was found in the pre-test in the field of creation, the least problematic was the processing of information. There has been a significant improvement in knowledge and skills in the post-test, however, in some topics the results remain insufficient, especially in the search query, errors in text (language and typography), argument resolution and type of a professional text.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 08:16