KOVÁŘOVÁ, Pavla, Nikola HÁLOVÁ and Tereza POJEZNÁ. Informační gramotnost studentů Masarykovy univerzity a změny vlivem online Kurzu práce s informacemi (Information Literacy of Students at the Masaryk University and its Development by the Course of Work with Information). ProInflow. Brno: Masarykova univerzita, 2018, vol. 10, No 1, p. 68-99. ISSN 1804-2406. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/ProIn2018-1-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Informační gramotnost studentů Masarykovy univerzity a změny vlivem online Kurzu práce s informacemi
Name (in English) Information Literacy of Students at the Masaryk University and its Development by the Course of Work with Information
Authors KOVÁŘOVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Nikola HÁLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tereza POJEZNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition ProInflow, Brno, Masarykova univerzita, 2018, 1804-2406.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50803 Information science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00103047
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/ProIn2018-1-5
Keywords (in Czech) e-learning; evaluační výzkum; informační gramotnost; Kirkpatrickův čtyřúrovňový model; terciární vzdělávání
Keywords in English e-learning; evaluation research; information literacy; Kirkpatrick's four-level model; tertiary education
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M., učo 136790. Changed: 3/4/2019 14:12.
Abstract
Účel – Rozvoj informační gramotnosti by měl představovat nedílnou součást vysokoškolského vzdělávání. V současnosti se k jejímu prohlubování využívají často online kurzy. Kurz práce s informacemi je distanční předmět určený primárně studentům Masarykovy univerzity. Design/metodologie/přístup – Evaluační výzkum úrovně informační gramotnosti studentů Masarykovy univerzity a efektivity tohoto kurzu byl realizován s využitím dotazníků a testů v podzimním semestru 2016/2017. Byly zjišťovány potřeby před kurzem (883 studentů) a následně změny po absolvování kurzu (103 absolventů v případě dotazníku, 397 absolventů v případě posttestu). Výsledky – Výsledky prokázaly efektivitu kurzu na prvních dvou úrovních Kirkpatrickova modelu. Pro zápis kurzu studenty motivoval především zisk nových dovedností, nicméně i zisk kreditů hrál nezanedbatelnou roli. Pozitivně byla hodnocena forma i obsah kurzu. Byly identifikovány drobnější nedostatky (např. nejasnosti v zadání úkolů a závěrečného testu). U všech testových otázek bylo zaznamenáno statisticky významné zlepšení znalostí po absolvování kurzu. Zatímco nejvíce potíží bylo v pretestu nalezeno v oblasti tvorby vlastní práce, nejméně problematickým tématem bylo zpracování informací ze zdrojů. V případě posttestu sice došlo k výraznému zlepšení znalostí a dovedností, v některých tématech stále zůstaly nedostatečné, a to v oblasti úpravy vyhledávacího dotazu, chyb ve formě textu (jazyk a typografie), rozlišení argumentu a typu odborného textu.
Abstract (in English)
Purpose – Improvement of the information literacy should be an integral part of tertiary education. Currently, online courses are often used to deepen it. The Course of work with information is a distance course primarily for students of Masaryk University. Design/methodology/approach – The evaluation research of the information literacy level of Masaryk University students and the effectiveness of this course was realized using questionnaires and tests in the autumn semester 2016/2017. Pre-course needs were surveyed (883 students), followed by post-course changes (103 graduates for the questionnaire, 397 graduates for the post-test). Results – The results proven the efficiency of the course at first and second level of Kirkpatrick's model. Students were motivated for the enrolment in the course especially by the gain of new skills, but also the credit benefit played a significant role. Both the form and the content of the course were positively evaluated. Respondents had minor negative comments (e. g. task assignment and final test). All test questions showed a statistically significant improvement in knowledge after completing the course. While the most difficulty was found in the pre-test in the field of creation, the least problematic was the processing of information. There has been a significant improvement in knowledge and skills in the post-test, however, in some topics the results remain insufficient, especially in the search query, errors in text (language and typography), argument resolution and type of a professional text.
PrintDisplayed: 27/4/2024 20:39