Detailed Information on Publication Record
2018
Postupy a metody kritického myšlení ve výuce češtiny pro cizince
TUŠKOVÁ, Jana Marie and Hana SVOBODOVÁBasic information
Original name
Postupy a metody kritického myšlení ve výuce češtiny pro cizince
Name (in English)
Methods of Critical Thinking in Teaching Czech for Foreigners
Authors
TUŠKOVÁ, Jana Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Hana SVOBODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
CASALC Review, Brno, Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2018, 1804-9435
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00103089
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
kritické myšlení; postupy a metody; čtenářská gramotnost; výuka čeština jako druhého / cizího jazyka
Keywords in English
critical thinking; procedures and methods; reading literacy; teaching Czech as a second / foreign language
Tags
Reviewed
Změněno: 19/2/2019 18:07, doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zaměřuje na možnosti využití vybraných metod a postupů kritického myšlení ve výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka. Většina z nich rozvíjí čtenářskou gramotnost chápanou jako schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosahování určitých cílů, k rozvoji vlastních schopností a vědomostí a k aktivnímu začlenění do života společnosti. Podstatu příspěvku tvoří příklady praktického využití vybraných metod kritického myšlení ve výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka, které slouží k motivaci a rozvoji psaní a mluvení, nezbytných nejen k běžnému dennímu kontaktu, ale i k úspěšnému testování znalostí a složení zkoušek (např. na trvalý pobyt, české státní občanství).
In English
The paper focuses on the use of selected methods of critical thinking in teaching Czech as a second / foreign language. Most of these methods develop reading literacy as being able to understand the written text and use it to achieve certain goals. These methods can be used to develop reader´s own abilities and knowledge, and help to integrate actively into society. The essence of the contribution is the practical use of selected methods of critical thinking in teaching Czech as a second / foreign language, which motivate and develop writing and speaking, necessary not only for daily contact, but also for successful testing of knowledge and passing tests (eg. for permanent residence, Czech citizenship).
Links
MUNI/A/1084/2016, interní kód MU |
|