J 2018

Postupy a metody kritického myšlení ve výuce češtiny pro cizince

TUŠKOVÁ, Jana Marie and Hana SVOBODOVÁ

Basic information

Original name

Postupy a metody kritického myšlení ve výuce češtiny pro cizince

Name (in English)

Methods of Critical Thinking in Teaching Czech for Foreigners

Authors

TUŠKOVÁ, Jana Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Hana SVOBODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

CASALC Review, Brno, Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2018, 1804-9435

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00103089

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

kritické myšlení; postupy a metody; čtenářská gramotnost; výuka čeština jako druhého / cizího jazyka

Keywords in English

critical thinking; procedures and methods; reading literacy; teaching Czech as a second / foreign language

Tags

Reviewed
Změněno: 19/2/2019 18:07, doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zaměřuje na možnosti využití vybraných metod a postupů kritického myšlení ve výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka. Většina z nich rozvíjí čtenářskou gramotnost chápanou jako schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosahování určitých cílů, k rozvoji vlastních schopností a vědomostí a k aktivnímu začlenění do života společnosti. Podstatu příspěvku tvoří příklady praktického využití vybraných metod kritického myšlení ve výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka, které slouží k motivaci a rozvoji psaní a mluvení, nezbytných nejen k běžnému dennímu kontaktu, ale i k úspěšnému testování znalostí a složení zkoušek (např. na trvalý pobyt, české státní občanství).

In English

The paper focuses on the use of selected methods of critical thinking in teaching Czech as a second / foreign language. Most of these methods develop reading literacy as being able to understand the written text and use it to achieve certain goals. These methods can be used to develop reader´s own abilities and knowledge, and help to integrate actively into society. The essence of the contribution is the practical use of selected methods of critical thinking in teaching Czech as a second / foreign language, which motivate and develop writing and speaking, necessary not only for daily contact, but also for successful testing of knowledge and passing tests (eg. for permanent residence, Czech citizenship).

Links

MUNI/A/1084/2016, interní kód MU
Name: Čtenářství a rozvíjení čtenářské gramotnosti v kontextu jazykové a literární komunikace
Investor: Masaryk University, Category A