JINDRA, Miroslav. Od jeviště k hledišti... (a zpět). K otázkám komunikace divadelní inscenace s dětským divákem (konferenční příspěvek). (From the stage to the auditorium ... (and back). The communication of a theatre performance with a child's viewer.). In X. studentská vědecká konference Katedry českého jazyka a literatury. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Od jeviště k hledišti... (a zpět). K otázkám komunikace divadelní inscenace s dětským divákem (konferenční příspěvek).
Name in Czech Od jeviště k hledišti... (a zpět). K otázkám komunikace divadelní inscenace s dětským divákem (konferenční příspěvek).
Name (in English) From the stage to the auditorium ... (and back). The communication of a theatre performance with a child's viewer.
Authors JINDRA, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition X. studentská vědecká konference Katedry českého jazyka a literatury, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00103122
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) divadlo; divadelní komunikace; divadlo pro děti; dětské divadlo; dětský divák
Keywords in English theater; theater communication; theater for children; children's theater; children's viewer
Changed by Changed by: MgA. Miroslav Jindra, Ph.D., učo 476168. Changed: 1/3/2019 15:20.
Abstract
Příspěvek se zabývá komunikací dětského diváka s divadelní inscenací. Na základě uměleckých výrazových prostředků divadla a vývojové psychologie popisuje specifika divadelní tvorby s dětmi v různých věkových vývojových obdobích. Divadlo je uměleckým druhem, který se vyznačuje svou syntetickou povahou. Zahrnuje ostatní umění (literární, výtvarné, hudební, taneční atd.), a tím je jeho proces komunikace s recipientem mnohem náročnější než v ostatních uměleckých oborech. Zvláště pokud si uvědomíme, že tento komunikační proces není přímý, ale zprostředkovaný různými divadelními složkami (dramaturgie, herectví, scénografie atd.), které jsou dále podřízeny režijnímu záměru. Divadlo pro děti je specifickou kategorií divadelního umění, jehož komunikační prostředky by měly být v souladu s vývojovými dispozicemi dětí i estetickými hodnotami.
Abstract (in English)
The paper deals with the communication of a child viewer with a theater performance. Based on artistic expressive means of theater and developmental psychology, it describes the specifics of theater work with children in different age-related development periods. The theater is an artistic type characterized by its synthetic nature. It includes other art (literary, artistic, musical, dance, etc.), and its process of communication with the recipient is much more demanding than in other artistic disciplines. Especially if we realize that this communication process is not direct but mediated by various theater components (dramaturgy, acting, stage design, etc.), which are further subordinated to a director's conception. Theater for Children is a specific category of theater art, whose communication means should be in line with children's developmental and aesthetic values.
Links
MUNI/A/0845/2017, interní kód MUName: Jazyková a literární komunikace
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 1/10/2024 07:48