Detailed Information on Publication Record
2018
Komplexní jazykový rozbor a jeho přínos pro výuku češtiny
SVOBODOVÁ, Hana, Květoslava KLÍMOVÁ and Rudolf ŠRÁMEKBasic information
Original name
Komplexní jazykový rozbor a jeho přínos pro výuku češtiny
Name (in English)
Complex language analysis and its contribution to the teaching of Czech
Authors
SVOBODOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Květoslava KLÍMOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Rudolf ŠRÁMEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
2018. vyd. Brno, Letní škola slovanských (bohemistických) studií LI. p. 270-275, 6 pp. 2018
Publisher
Filozofická fakulta MU Brno
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Popularizační texty a aktivity
Field of Study
60202 Specific languages
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00103156
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-8962-4
Keywords in English
Complex language analysis; teaching of Czech at elementary school; teaching of Czech as a foreign language
Změněno: 12/3/2019 19:03, Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil.
V originále
Studie je věnována komplexnímu jazykovému rozboru, který je specifickou částí širšího rozboru jazyka. Nabízí možnost jak rozvíjet cestu k obecným myšlenkovým kategoriím a jak objasnit vztah mezi jazykem, společností a komunikací. Na základě specifického výzkumu je možné doložit význam komplexního jazykového rozboru nejen ve výuce rodilých mluvčích, ale i ve výuce češtiny pro cizince, u nichž přispívá komplexní rozbor ke zvýšení jazykových dovedností. Jedním z nesporných důvodů, proč tuto metodu ve výuce využívat, je rozlišení mluvenosti oproti psanému projevu. Zároveň napomáhá při přípravě na zkoušky z češtiny pro cizince v různých stupních pokročilosti.
In English
The study is devoted to complex language analysis, which is a specific part of a wider analysis of language. It offers the opportunity to develop the way to general thought categories and to clarify the relationship between language, society and communication. Based on specific research, it is possible to demonstrate the importance of complex language analysis not only in the teaching of native speakers but also in the teaching of Czech for foreigners, which contributes to a complex analysis to increase language skills. One of the undisputed reasons why this method is used in teaching is to distinguish speech from written expression. At the same time it helps to prepare for exams from Czech for foreigners at different levels of advanced.