CHARVÁT, Jan. Reality Melting into Augmented Future. In Interventions – The European regional InSEA Congress. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reality Melting into Augmented Future
Name in Czech Augmentovaná budoucnost pohlcující realitu
Authors CHARVÁT, Jan.
Edition Interventions – The European regional InSEA Congress, 2018.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Finland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) augmentovaná realita; virtuální realita; digitální technologie ve výtvarné výchově
Keywords in English aurgmented reality; virtual reality; digital technology in art education
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Jan Charvát, Ph.D., učo 341932. Changed: 5/4/2019 14:58.
Abstract
The presentation is concerned with tracing emerging technology, that enables expansion of visible reality with an artificial visual structure or even complete coverage of real visible layer with artificial one. Firstly, the basic principles and the potential of the future complex augmented and virtual reality systems are defined through well-established current technologies. Augmenting reality is technological process of adding additional layers to reality. Those layers can be perceived as traditional sensorics information. In general, this presentation deals with the new possibilities of visual information mediation. The primary goal of the presentation is to show possible ways of application of the mentioned technologies into the teaching of art history and art education. Giving specific examples of potential use of the augmented and virtual reality is illustrating those possibilities. Undertaken research based on using available technology for virtual reality simulation on the specified group of pupils can open discussion on the established methods of teaching art. Therefore, the main aim of this presentation is to challenge the traditional concept of art education and to demonstrate new creative methods of art teaching in both practical and theoretical ways with using new virtual and augmented reality devices. The conclusion of this presentation is a reflection of the risks associated with the use of presented technology. There is a danger of development of psychological and physical problems associated with using such technology.
Abstract (in Czech)
Příspěvek se zaměřuje na nově vznikající technologická řešení, která uživateli umožní rozšíření viditelné reality o umělou vizuální nadstavbu nebo dokonce komplexní překrytí viditelného pole virtuální vizuální vrstvou. V úvodu budou představeny základní principy a potenciál zařízení pro zprostředkování virtuální a augmentované reality skrze dostupná technologická řešení. Pojem augmentovaná realita ve zkratce představuje technologický proces přidávání umělých vizuálních vrstev do zorného pole uživatele dané technologie. Ve zkratce se pokusí shrnout nové možnosti mediace vizuálních informací. Hlavním cílem příspěvku je načrtnutí možných cest využití výše uvedených technologií ve výuce dějin umění a praktické výtvarné výchově. Takové cesty mohou naznačit konkrétní příklady využití virtuální a augmentované reality v praxi. Představení konkrétního softwarového řešení prostorového kreslení ve virtuální realitě a výstupů z praxe otevře prostor pro diskuzi nad zavedenými principy výuky výtvarné výchovy na školách.
PrintDisplayed: 10/10/2024 05:16