BARTOŠOVÁ, Michaela, Miroslav SVĚTLÁK, Martina KUKLETOVÁ, Petra BOŘILOVÁ LINHARTOVÁ and Lydie IZAKOVIČOVÁ HOLLÁ. Behaviorální intervence – nástroj primární prevence ECC (Behavioral intervention - a tool in primary prevention of ECC). In Den výzkumných prací 2018. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Behaviorální intervence – nástroj primární prevence ECC
Name in Czech Behaviorální intervence – nástroj primární prevence ECC
Name (in English) Behavioral intervention - a tool in primary prevention of ECC
Authors BARTOŠOVÁ, Michaela (703 Slovakia, belonging to the institution), Miroslav SVĚTLÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Martina KUKLETOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petra BOŘILOVÁ LINHARTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lydie IZAKOVIČOVÁ HOLLÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Den výzkumných prací 2018, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 30208 Dentistry, oral surgery and medicine
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14110/18:00103177
Organization unit Faculty of Medicine
Keywords (in Czech) primarni prevence; ECC; behaviorální intervence; zubní kaz
Keywords in English primary prevention; ECC; behavioral intervention; dental caries
Changed by Changed by: Soňa Böhmová, učo 232884. Changed: 2/5/2019 13:29.
Abstract
Úvod a cíl: Etiologie zubního kazu odráží komplexní souhru biochemických, mikrobiálních, genetických, sociálních, environmentálních a také behaviorálních faktorů. Pomocí funkčního hodnocení chování lze zjistit příčinu problémového chování a na základě toho navrhnout behaviorálně-intervenční plán, který bude sloužit k transformaci problémového chování na pozitivnější. Cílem studie bylo zjistit, zda metody behaviorální intervence mohou ovlivnit rizikové chování matky v péči o chrup dítěte. Materiál a metodika: 39 matek dětí ve věku jednoho roku vyplnilo dotazník, který obsahoval 10 pozitivních a 10 negativních obrázků s textem popisujícím jednotlivé rizikové faktory vzniku zubního kazu. Emoční dopad textových varování byl hodnocen pomocí metody Self-Assessement Manikin (SAM, 9 stupňová škála), která reprezentuje tři emoční dimenze: libost (valence), vzrušení (arousal) a kontrola (dominance). Výsledky: Výsledky této pilotní studie ukazují, že negativní obrázkově - textová varování o riziku zubního kazu vyvolávají u matek emoční odpověď. Matky uvedly u každého z předložených podnětů, že nad ním mají vysoký pocit kontroly (medián 7, [kvartil 25%-75%, 5-9]) Mezi negativními a pozitivními stimuly byl prokázán statisticky významný vztah (P<0,01): čím je podnět nebezpečnější (menší valence), tím vyšší vzrušení (větší arousal) vyvolává. Současně, čím je podnět příjemnější, tím vyšší kontrolu nad ním matky mají a naopak, čím vyšší vzrušení vyvolává, tím je jejich kontrola nad ním nižší (P<0,01). Závěr: Text s varováním vyvolává u matek větší emoční odezvu než pouhé informativní poučení. Kombinace textového varování a pozitivního nebo negativního obrázku by mohla být vhodným nástrojem k tomu, jak ovlivnit chování matek a zlepšit tak orální zdraví jejich dětí.
Abstract (in English)
Aim: The aim of this study was to observe wether the methods of behavioral intervention could influence the risk behaviour of mothers in dental caries prevention in children. Matherial and methods: 39 mothers of children in the age of one year filled the questionnaire with ten negative and positive stimuls. The emotional attack was measured by Self-Assessement Manikin scale (SAM), which represents three emotional dimensions: valence, arousal and dominance. Results: The results of this pilot study show that stimuls about the risks of dental caries influence emotions in mothers. Mothers indicie that in these stimuls feel high dominance (median 7, [quartile 25%-75%, 5-9]). Moreover between negatives and positives stimuls were significant correlation (P<0,01) Conclusion: The text with picture cause higher emotional impal than only informatik. The combination with text and positive or negative picture could be a tool for primary prevention of dental caries in children.
Links
EF16_013/0001761, research and development projectName: RECETOX RI
LM2015051, research and development projectName: Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí (Acronym: RECETOX RI)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
MUNI/A/0948/2016, interní kód MUName: Nemoci dutiny ústní – etiopatogeneze, klinické projevy, diagnostika a léčba
Investor: Masaryk University, Category A
MUNI/A/1008/2017, interní kód MUName: Etiopatogenetické aspekty, diagnostika a léčba vybraných onemocnění dutiny ústní
Investor: Masaryk University, Category A
NV17-30439A, research and development projectName: Moderní biotechnologické a behaviorální přístupy ve výzkumu zubního kazu a strategie jeho prevence
PrintDisplayed: 27/7/2024 13:59