Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{1422880, author = {Bartošová, Michaela and Světlák, Miroslav and Kukletová, Martina and Bořilová Linhartová, Petra and Izakovičová Hollá, Lydie}, booktitle = {Den výzkumných prací 2018}, keywords = {primary prevention; ECC; behavioral intervention; dental caries}, language = {cze}, title = {Behaviorální intervence – nástroj primární prevence ECC}, year = {2018} }
TY - CONF ID - 1422880 AU - Bartošová, Michaela - Světlák, Miroslav - Kukletová, Martina - Bořilová Linhartová, Petra - Izakovičová Hollá, Lydie PY - 2018 TI - Behaviorální intervence – nástroj primární prevence ECC KW - primary prevention KW - ECC KW - behavioral intervention KW - dental caries N2 - Úvod a cíl: Etiologie zubního kazu odráží komplexní souhru biochemických, mikrobiálních, genetických, sociálních, environmentálních a také behaviorálních faktorů. Pomocí funkčního hodnocení chování lze zjistit příčinu problémového chování a na základě toho navrhnout behaviorálně-intervenční plán, který bude sloužit k transformaci problémového chování na pozitivnější. Cílem studie bylo zjistit, zda metody behaviorální intervence mohou ovlivnit rizikové chování matky v péči o chrup dítěte. Materiál a metodika: 39 matek dětí ve věku jednoho roku vyplnilo dotazník, který obsahoval 10 pozitivních a 10 negativních obrázků s textem popisujícím jednotlivé rizikové faktory vzniku zubního kazu. Emoční dopad textových varování byl hodnocen pomocí metody Self-Assessement Manikin (SAM, 9 stupňová škála), která reprezentuje tři emoční dimenze: libost (valence), vzrušení (arousal) a kontrola (dominance). Výsledky: Výsledky této pilotní studie ukazují, že negativní obrázkově - textová varování o riziku zubního kazu vyvolávají u matek emoční odpověď. Matky uvedly u každého z předložených podnětů, že nad ním mají vysoký pocit kontroly (medián 7, [kvartil 25%-75%, 5-9]) Mezi negativními a pozitivními stimuly byl prokázán statisticky významný vztah (P<0,01): čím je podnět nebezpečnější (menší valence), tím vyšší vzrušení (větší arousal) vyvolává. Současně, čím je podnět příjemnější, tím vyšší kontrolu nad ním matky mají a naopak, čím vyšší vzrušení vyvolává, tím je jejich kontrola nad ním nižší (P<0,01). Závěr: Text s varováním vyvolává u matek větší emoční odezvu než pouhé informativní poučení. Kombinace textového varování a pozitivního nebo negativního obrázku by mohla být vhodným nástrojem k tomu, jak ovlivnit chování matek a zlepšit tak orální zdraví jejich dětí. ER -
BARTOŠOVÁ, Michaela, Miroslav SVĚTLÁK, Martina KUKLETOVÁ, Petra BOŘILOVÁ LINHARTOVÁ and Lydie IZAKOVIČOVÁ HOLLÁ. Behaviorální intervence – nástroj primární prevence ECC (Behavioral intervention - a tool in primary prevention of ECC). In \textit{Den výzkumných prací 2018}. 2018.
|