D 2018

Faktory úspěšnosti studentů v předmětech matematicko-statistického základu

MATULOVÁ, Markéta and Petra RÁBOŇOVÁ

Basic information

Original name

Faktory úspěšnosti studentů v předmětech matematicko-statistického základu

Name (in English)

Factors Influencing Success Rate in STEM Subjects

Authors

MATULOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petra RÁBOŇOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, MITAV 2018, p. 250-258, 9 pp. 2018

Publisher

Univerzita obrany

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

10103 Statistics and probability

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14560/18:00103234

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-7582-040-2

Keywords (in Czech)

STEM; úspěšnost studentů; dotazníkové šetření; práce při studiu

Keywords in English

STEM; success rate of students; questionnaire survey; part-time job during study

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 11/7/2018 17:41, Mgr. Petra Ráboňová, Ph.D.

Abstract

V originále

Často diskutovaným tématem je úspěšnost studentů v předmětech oboru STEM (science, technology, engineering and mathematics), zejména na fakultách, které nejsou primárně zaměřeny na tento obor. Cílem našeho příspěvku je zkoumat faktory ovlivňující úspěšnost v těchto předmětech; zaměřili jsme se zejména na vliv pohlaví, práce při studiu, typu střední školy a doby přípravy na výuku. Data pro studii byla získána pomocí dotazníkového šetření náhodně vybraných studentů Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Cílovou skupinou byli studenti 2. ročníku zapsaní v posledním ze série 4 navazujících předmětů s matematicko-statistickým zaměřením. Hodnotilo se nejen to, zda student předmět absolvoval, ale také výstupní úroveň znalostí studenta. K vyhodnocení nasbíraných dat byly využity parametrické i neparametrické statistické metody.

In English

This paper deals with frequently discussed topic of success rate of students in STEM subjects (science, technology, engineering and mathematics), especially at the faculties hat are not primarily focused on this field. The aim of our contribution is to examine factors influencing success in these subjects; we focused mainly on the influence of gender, work at study, type of secondary school and satisfaction with university selection. The data for the study was obtained through a questionnaire survey of randomly selected students of the Faculty of Economics and Administration of Masaryk University in Brno. The survey aimed at students of the 2nd year of the bachelor's study enrolled in the last of a series of 4 related subjects with mathematical and statistical orientation. Students’ attitude to the subject as well as the level of their knowledge were evaluated. Parametric and nonparametric statistical methods were used to evaluate collected data.

Links

MUNI/A/1194/2016, interní kód MU
Name: Statistické a deterministické modelování (Acronym: StaDeMo)
Investor: Masaryk University, Category A