k 2018

Nondogmatic Approach to Teaching DOGME in ESP

KUBRICKÁ, Jana

Basic information

Original name

Nondogmatic Approach to Teaching DOGME in ESP

Name in Czech

Nedogmatický přístup k výuce DOGME v ESP

Authors

KUBRICKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

FROM THEORY TO PRACTICE IN LANGUAGE FOR SPECIFIC PURPOSES 2018, Zagreb, 2018

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14640/18:00103261

Organization unit

Language Centre

Keywords (in Czech)

Dogme; ESP; scaffoldingové strategie; tvorba sylabu; terciální vzdělávání

Keywords in English

Dogme; ESP; scaffolding; syllabus design; tertiary education
Změněno: 23/4/2019 17:03, PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.

Abstract

V originále

The paper deals with the principles of Dogme approach in lessons of English for Specific Purposes at tertiary level. The author argues that this material-light approach is particularly suitable at this level as university students are aware of their needs in foreign language learning and employ their (future) professional identities in the learning process. The author discusses the impact of Dogme elements on the students´ engagement and autonomy. Examples from syllabus design and material design from an ESP course for sports coaches are presented and the role of the teacher with regard to the shift in power in Dogme lessons is considered. Special attention is paid to various types of scaffolding provided to students by the teacher as well as other students.

In Czech

Příspěvek se zabývá principy přístupu Dogme ve výuce anglického jazyka pro specifické účely na terciální úrovni. Autorka popisuje tento přístup jako vhodný pro výuku na tomto stupni s ohledem na fakt, že studenti již mají povědomí o svých potřebách ve studiu cizího jazyka a dokáží do procesu učení zapojit své (budoucí) profesní identity. Autorka také pojednává o dopadu prvků Dogme na autonomii a zapojení studentů a dokládá to příklady z kurzu AJ pro trenéry. Zvláštní pozornost je věnována různým typům scaffoldingu ve výuce.