LUKAS, Josef and Kateřina LOJDOVÁ. Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie (Classroom management: approaches, fields, strategies). Pedagogika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, vol. 68, No 2, p. 155-172. ISSN 0031-3815. doi:10.14712/23362189.2017.1180. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie
Name (in English) Classroom management: approaches, fields, strategies
Authors LUKAS, Josef (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2018, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00101070
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.1180
Keywords (in Czech) management třídy; řízení třídy; kázeň; klima školní třídy; učitel; výuková interakce, vztah učitele a žáků; žáci.
Keywords in English :classroom management; discipline; classroom climate; teacher; teaching interaction
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154. Changed: 13/1/2020 11:42.
Abstract
Přehledová studie se zabývá systematizací poznatků ke  konceptu řízení třídy (classroom management). Řízení třídy představuje jako komplexní fenomén vytváření podmínek pro vyučování a učení, facilitaci procesu učení a hodnocení jeho průběhu a výsledků. Rozmanité zahraniční i domácí teoretické a výzkumné poznatky k této problematice strukturuje do tří obecných dichotomií. První z nich jsou základní přístupy k řízení třídy, které lze označit za behavioristické či humanistické. Druhou dichotomii tvoří oblasti řízení třídy, kterými jsou management chování (behavioral management) a management výuky (instructional management). Třetí dichotomie zahrnuje konkrétnější strategie řízení třídy, které jsou popsány skrze proaktivní a reaktivní přístupy učitele.
Abstract (in English)
Th is review study is concerned with the systematisation of present knowledge on the concept of classroom management. Classroom management is the complex phenomenon of the creation of the conditions for teaching and learning, the facilitation of the learning process and the assessment of its course and results. Th e study structures a diverse range of fi nding in domestic and foreign specialist literature into three general dichotomies. Th e fi rst of these are the basic approaches to classroom management, which may be considered behaviourist or humanist. Th e second dichotomy arises in the areas of classroom management, defi ned as behavioural management and instructional management. Th e third dichotomy involves more concrete strategies of classroom management, which are described in terms of the proactive or reactive approaches of the teacher.
Links
GA16-02177S, research and development projectName: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Czech Science Foundation, Classroom Management Strategies of Student Teachers and Experienced Teachers (Their Mentors) in Lower Secondary Education
PrintDisplayed: 19/4/2024 00:57